dilluns, 21 de desembre de 2015

15 PONTS AMB HISTÒRIA






Versión en español


English Version






Besalú, Catalunya, la Garrotxa, Art romànic




El diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) defineix pont de la següent manera: “construcció sobre la qual una via de comunicació pot salvar una depressió o un obstacle o creuar una altra via de comunicació a un nivell inferior.”

A aquesta definició m’agradaria afegir un component històric, perquè escriure sobre ponts en certa mesura també és escriure sobre la història de la humanitat; del paper tant important que han tingut en la millora de les comunicacions i del transport, així com el paper en el naixement i creixement de moltes ciutats... En molts sentits, la construcció d’un pont ha permès que la vida hagi estat una mica més fàcil per a moltes persones, tot i que tampoc podem negar la funció militar i de conquesta que han tingut molts ponts.

En aquest article farem un recorregut per 15 ponts que s’han construït al llarg dels darrers 2.000 anys i novament tinc el plaer de tornar a compartir aquest repte amb el Floren i el Jordi.

No deixeu de llegir els 15 ponts que proposen:





Mapa amb la localització dels 15 ponts


Abans de passar a la relació dels 15 ponts, us he d’aclarir 2 coses:
En primer lloc, que possiblement sigui un llistat injust, atès que he exclòs alguns ponts de gran bellesa.
En segon lloc, que he seguit un ordre cronològic, començant amb els ponts més antics visitats,  fins arribar als més moderns.



1-    Pont Sant’Angelo (Roma - Itàlia)


Roma, Itàlia



La seva construcció data del s II d C, durant el mandat de l’Emperador Adrià, que va voler unir el seu mausoleu (l’actual Castell de Sant’Angelo) amb el centre de Roma.

És un pont revestit de marbre travertí i algunes de  les escultures barroques dels àngels que es recolzen a les baranes són de Bernini.




2-  Pont vell de Besalú (Catalunya)


Besalú, la Garrotxa, Catalunya, Catalunya medieval


Besalú és la seu històrica d’un dels primers comtats catalans de la Marca Hispànica, i per tant va ser una important població durant l’Edat Mitja.
El pont medieval és l’element més conegut de Besalú, i la seva existència ja està documentada al S XI.

S’ha hagut de reconstruir en diverses ocasions al llarg de la història, la darrera d’elles després de la Guerra Civil, atès que l’any 1939 les tropes republicanes en retirada havien dinamitat 3 arcs.



3-   Puente de Itero del Castillo (Castilla y León)



Castilla y León, Burgos, Palencia, río Pisuerga, Camino de Santiago


Aquest pont medieval sobre el riu Pisuerga va ser construït al S XI, durant el regnat del Rei Alfonso VI de León, i apareix citat al Codex Calistinus, una guia de pelegrins del S XII.

Amb 11 arcades és un dels ponts més llargs del Camí de Sant Jaume (Camino de Santiago) i va ser objecte d’una important remodelació al S XVI.





4- Pont de Pedret (Catalunya)



(foto obtinguda de wikipedia)


A la  comarca barcelonina del Berguedà es troba aquest  bonic pont medieval, del que es creu que les parts més antigues podrien ser del S XIII.


El Pont de Pedret és a menys d’1 km d’una altre gran tresor monumental del Berguedà: Sant Quirze de Pedret, una església d’època preromànica, amb parts del romànic, i  amb unes pintures murals que són unes de les més importants del romànic català. 




5-   Ponte Vecchio (Florència - Itàlia)


Firenze, Toscana, Itàlia



És  un dels ponts més coneguts de tota Itàlia i possiblement és d’origen romà, però l’estructura que actualment contemplem és de mitjan del  S XIV.

Destaca per l’originalitat de tenir petits locals i un corredor construïts damunt del pont. Aquests locals inicialment eren botigues del gremi dels carnissers, peixaters i adobers, però a causa de la forta pudor i de problemes d’higiene, a finals de S XVI van ser substituïdes   per petites botigues de joieria i orfebreria, i en l’actualitat hi continuen.




6-      Puente de Villacantal (Aragó)



(foto obtinguda de pirineos3000.com)


Al cor del Parque natural de la Sierra y Cañones de Guara, a la comarca aragonesa del Somontano, trobem aquest bonic pont de 2 arcs del S XVI, que creua l’espectacular canó del Vero, un dels rius més coneguts i freqüentats de Guara per a la pràctica del descens de canons i barrancs.




7-      Ponte Rialto (Venècia - Itàlia)


Venezia, Italia


Ara anirem al Gran Canal de Venècia per a trobar aquest altre emblemàtic pont italià.

En els seus inicis a l’Edat Mitja va ser un pont de fusta, però al S XVI les autoritats venecianes van encarregar el disseny d’un nou pont de pedra a l’arquitecte i enginyer italià Antonio da Ponte, que va finalitzar l’obra l’any 1591, i que és  tal com el coneixem avui en dia, malgrat que alguns arquitectes havien predit el seu esfondrament.




8-      Puente Nuevo (Ronda – Andalusia)


Ronda, Málaga, Andalusia


Aquest monumental pont en pedra és el resultat de més de 40 anys d’obres, iniciades l’any 1751 i finalitzades l’any 1793,  per tal de substituir un anterior pont que s’havia construït l’any 1735 i esfondrat només 6 anys més tard.

 El Puente Nuevo salva el “Tajo”  de Ronda, un espectacular congost que ha format el río Guadalevín, i la seva alçada posarà a prova el vostre vertigen, atès que des del pont estant, us separen 98 m fins la llera del riu.




9 – Pont de Brooklyn (New York – EUA)


New York, Nova York, USA, EUA, Estats Units d'Amèrica



És un dels símbols de New York, i la seva construcció va estar envoltada de problemes, tant econòmics (el cost total va doblar el pressupost inicial) com humans (van morir 27 treballadors).

Les obres van iniciar-se l’any 1870 i van finalitzar l’any 1883, i durant uns anys va ser el pont penjant més llarg del món, amb una longitud de 1825 m.
Així mateix va ser una obra revolucionària en alguns aspectes tecnològics, tals com l’ús de cables d’acer per primera vegada.  




10 - Viaducte de Garabit (França)



(foto obtinguda de wikipedia)



A la regió francesa del Massís Central la companyia de l’enginyer A G Eiffel  va construir aquest espectacular viaducte ferroviari entre els anys 1881 i 1884.
La seva estructura és molt similar a la del famós pont sobre el riu Duero a Oporto,  construït uns anys abans per la mateixa companyia, i durant uns anys va ser el pont en arc més llarg del món, amb una longitud de 565 m i un arc central de 165 m de llum.




11 – Pont de Biscaia (País Basc)



(foto obtinguda de wikipedia)


A finals del S XIX Bilbao era un dels ports fluvials més importants de tota Europa, on el transport del mineral de ferro que s’extreia dels monts biscains hi tenia un protagonisme important.

Per tal de no interrompre l’alt volum de  trànsit de vaixells que circulaven per la ria del Nervión, es va dissenyar un original pont transbordador que comunicava Getxo amb Portugalete, a tocar de la desembocadura del Nervión.
Aquest pont transbordador construït amb ferro laminat va ser inaugurat l’any 1893, i va ser el primer del món d’aquestes característiques, amb l’ús innovador de cables d’acer de torsió alternada. Des de l’any 2006 és Patrimoni de la Humanitat.




12 – Pont dels Dragons (Ljubljana – Eslovènia)


Ljubljana, Eslovènia


Aquest original pont, inaugurat l’any 1901, és un monument emblemàtic de la capital d’Eslovènia, i un dels primers d’Europa en ser construït amb la tècnica del formigó armat, molt més barat que no pas la pedra.

A nivell artístic, és un monument ben representatiu de la tendència de l’epoca: l’”Art Noveau”; les  4  grans estàtues de dragons que presideixen el pont a cada cantonada, així com les altres escultures de motius florals i de petits dragons són un bon exemple d’aquest corrent artístic.




13 – Golden Gate (San Francisco – EUA)


San Francisco , Califòrnia, Estats Units


Aquest pont penjant és un altre símbol, però no només de San Francisco, sinó de tot un país.

Durant els anys posteriors a la 1a Guerra Mundial el trànsit rodat a San Francisco va augmentar de tal manera que els ferris no podien absorbir tots els vehicles que volien entrar a San Francisco des del Nord de la Badia.
Per això les autoritats van decidir construir un pont d’entrada a la Badia de San Francisco com a solució.

El “crack del 29” va causar que les obres no comencessin fins l’any 1933, i el pont va ser inaugurat l’any 1937.

Amb una longitud total entre pilars de 1.280 m va ser el pont penjant més llarg del món fins l’any 1964.




14 – Pont del Bòsfor (Istanbul – Turquia)



(foto obtinguda de wikipedia)


Aquesta monumental obra d’enginyeria de la 2a meitat del S XX uneix 2 continents: Àsia i Europa.

Va ser inaugurat l’any 1973 i en el seu moment va ser el 4t pont penjant més llarg del món –prenent com a referència l’obertura – ; el 1r si excloíem del llistat els ponts del EUA.




15 – Pont de l’Assud de l’Or (València)


València, Comunitat Valenciana, Pont de Calatrava, Ciutat de les Arts i les Ciències


Finalitzo el llistat amb aquest pont del S XXI, un projecte del conegut arquitecte i enginyer Santiago Calatrava, que sempre deixa un innegable estil personal  ( que a mi m’agrada )  a les seves obres, especialment els ponts.



Està situat a l’emblemàtica Ciutat de les Arts i les Ciències de València i com altres obres de Santiago Calatrava no s’ha lliurat de la polèmica, tant pel cost final de l’obra - més del doble del pressupostat -, com per algunes errades en la construcció i en el disseny.


12 comentaris:

  1. Muy buena selección Dani. Sabía que coincidiríamos con el de Besalú, pero te creerás que no conozco en de Pedret. Me recuerda el Pont Nou de Camprodón. Hemos coincidido en 5, pero tampoco conozco el Golden Gate, por ejemplo, y el de Ronda, que me parece ua maravilla. En fin, que (por suerte) nos queda muicho por viajar y por conocer! Un placer repetir reto contigo y con Floren!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Jordi,
      Besalú és un pont emblemàtic de Catalunya. Si no coneixes Pedret, fes un pensament, perquè Pedret i el Berguedà són un dels tresors desconeguts de Catalunya. El plaer també ha estat meu d'haver tornat a fer un repte junts. Salutacions

      Elimina
  2. Quina selecció més xula! No els he visitat tots, i curiosament els que em falten són els que tenim més a prop de casa. Al meu haver tinc ponts tan carismàtics com el de las Américas, a Panamá, o el d'Oresund, que uneix Suècia amb Dinamarca. Crearem ara una nova tendència en turisme, "turisme de ponts"?
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Sandra.
      A mi em falten aquests 2 ponts que menciones. Em faria gràcia conèixer el d'Oresund, que ha sortit mencionat a alguna novel.la de l'inspector Kurt Wallander, d'en Hening Mankell, un escriptor que m'agrada. Una abraçada

      Elimina
  3. Buena selección, coincidimos en algunos. De tus elegidos aparte de los míticos de Brooklyn y el Golden Gate, me quedo con el Puente de Vizcaya, me parece precioso y me dejó enamorada de él, también lo puse en la selección de puentes que hice en su momento en el blog. Un saludo y felices fiestas :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Caliope,
      En efecto el Puente de Portugalete me encantó. Ya me he leído tu post y hemos coincidido en varios, no sólo los de EEUU, sinó también el Ponte Vecchio, que he visitado hace unos pocos meses. Felices fiestas. Un abrazo

      Elimina
  4. Tampoc conec el de Pedret. De fet, tenim una bona col·lecció de ponts medievals ben a prop de casa. Un que m'agrada molt i em sembla que no l'he dit cap dels tres, és el Pont Valentré de Cahors.

    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola M Teresa, m'encantaria conèixer el Pont de Cahors, del que he vist fotos i que té molt bona pinta. Espero no tardar a fer una escapada a aquesta zona del Midi-Pyrenées. Una abraçada

      Elimina
  5. Aunque solo coincidimos en el Ponte Sant'Angelo de Roma, he tenido ocasión de ver otros de tu lista. Entre ellos el de Florencia y el de Vanecia, el maravilloso de Besalú que ya destaqué como una de mis construcciones románicas favoritas, el de Vizcaya y el de Valencia, sin olvidar el del Bósforo. del resto, me encantaría visitar el espectacular puente de Pedret, junto con la iglesia que mencionas, y espero hacerlo algún día.

    Un placer compartir reto contigo y espero que sigamos haciéndolo en 2016.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Floren,

      Veo que el Puente de Pedret ha tenido mucho éxito. La verdad es que es un lugar menos conocido, pero con mucho encanto y con el aliciente de poder visitar 2 monumentos medievales a la vez. También ha sido un placer por mi parte compartir otro reto, y que vengan muchos más durante el 2016. Un abrazo

      Elimina
  6. Oh, una entrada xulíssima. M' agraden molt els ponts que has triat. Tinc especial predilecció pels metàl·lics-ferro. Chus

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Chus. A mi els ponts de ferro també m'agraden, i van suposar una autèntica revolució al S XIX. Una abraçada.

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...