15 PONTS AMB HISTÒRIA
El diccionari de l’Institut
d’Estudis Catalans (IEC) defineix pont de la següent manera: “construcció sobre
la qual una via de comunicació pot salvar una depressió o un obstacle o creuar
una altra via de comunicació a un nivell inferior.”
A aquesta definició m’agradaria
afegir un component històric, perquè escriure sobre ponts en certa mesura també
és escriure sobre la història de la humanitat; del paper tant important que han
tingut en la millora de les comunicacions i del transport, així com el paper en
el naixement i creixement de moltes ciutats... En molts sentits, la construcció
d’un pont ha permès que la vida hagi estat una mica més fàcil per a moltes
persones, tot i que tampoc podem negar la funció militar i de conquesta que han
tingut molts ponts.
En aquest article farem un
recorregut per 15 ponts que s’han construït al llarg dels darrers 2.000 anys i novament
tinc el plaer de tornar a compartir aquest repte amb el Floren i el Jordi.
No deixeu de llegir els 15 ponts
que proposen:
Mapa amb la localització dels 15 ponts
Abans de passar a la relació dels 15 ponts, us he d’aclarir 2 coses:
En primer lloc, que possiblement
sigui un llistat injust, atès que he exclòs alguns ponts de gran bellesa.
En segon lloc, que he seguit un ordre
cronològic, començant amb els ponts més antics visitats, fins arribar als més moderns.
1- Pont Sant’Angelo (Roma - Itàlia)
La seva construcció data del s II
d C, durant el mandat de l’Emperador Adrià, que va voler unir el seu mausoleu
(l’actual Castell de Sant’Angelo) amb el centre de Roma.
És un pont revestit de marbre
travertí i algunes de les escultures
barroques dels àngels que es recolzen a les baranes són de Bernini.
2- Pont vell de Besalú (Catalunya)
Besalú és la seu històrica d’un
dels primers comtats catalans de la Marca Hispànica, i per tant va ser una
important població durant l’Edat Mitja.
El pont medieval és l’element més
conegut de Besalú, i la seva existència ja està documentada al S XI.
S’ha hagut de reconstruir en
diverses ocasions al llarg de la història, la darrera d’elles després de la
Guerra Civil, atès que l’any 1939 les tropes republicanes en retirada havien
dinamitat 3 arcs.
3- Puente de Itero del Castillo (Castilla y León)
Aquest pont medieval sobre el riu
Pisuerga va ser construït al S XI, durant el regnat del Rei Alfonso VI de León,
i apareix citat al Codex Calistinus, una guia de pelegrins del S XII.
Amb 11 arcades és un dels ponts
més llargs del Camí de Sant Jaume (Camino de Santiago) i va ser objecte d’una
important remodelació al S XVI.
4- Pont de Pedret (Catalunya)
(foto obtinguda de wikipedia)
A la comarca barcelonina del Berguedà es troba aquest bonic pont medieval, del que es creu que les parts més antigues podrien ser del S XIII.
El Pont de Pedret és a menys d’1 km d’una altre gran tresor monumental del Berguedà: Sant Quirze de Pedret, una església d’època preromànica, amb parts del romànic, i amb unes pintures murals que són unes de les més importants del romànic català.
5- Ponte Vecchio
(Florència - Itàlia)
És un dels ponts més coneguts de tota Itàlia i possiblement és d’origen romà, però l’estructura que actualment contemplem és de mitjan del S XIV.
Destaca per l’originalitat de tenir petits locals i un corredor construïts damunt del pont. Aquests locals inicialment eren botigues del gremi dels carnissers, peixaters i adobers, però a causa de la forta pudor i de problemes d’higiene, a finals de S XVI van ser substituïdes per petites botigues de joieria i orfebreria, i en l’actualitat hi continuen.
6- Puente de Villacantal
(Aragó)
Al cor del Parque natural de la
Sierra y Cañones de Guara, a la comarca aragonesa del Somontano, trobem aquest
bonic pont de 2 arcs del S XVI, que creua l’espectacular canó del Vero, un dels
rius més coneguts i freqüentats de Guara per a la pràctica del descens de canons i barrancs.
7- Ponte Rialto (Venècia
- Itàlia)
Ara anirem al Gran Canal de Venècia per a trobar aquest altre emblemàtic pont italià.
En els seus inicis a l’Edat Mitja
va ser un pont de fusta, però al S XVI les autoritats venecianes van encarregar
el disseny d’un nou pont de pedra a l’arquitecte i enginyer italià Antonio da
Ponte, que va finalitzar l’obra l’any 1591, i que és tal com el coneixem avui en dia, malgrat que
alguns arquitectes havien predit el seu esfondrament.
8- Puente Nuevo (Ronda –
Andalusia)
Aquest monumental pont en pedra és
el resultat de més de 40 anys d’obres, iniciades l’any 1751 i finalitzades
l’any 1793, per tal de substituir un
anterior pont que s’havia construït l’any 1735 i esfondrat només 6 anys més
tard.
El Puente Nuevo salva el “Tajo” de Ronda, un espectacular congost que ha
format el río Guadalevín, i la seva alçada posarà a prova el vostre vertigen,
atès que des del pont estant, us separen 98 m fins la llera del riu.
9 – Pont de Brooklyn (New York – EUA)
És un dels símbols de New York, i
la seva construcció va estar envoltada de problemes, tant econòmics (el cost
total va doblar el pressupost inicial) com humans (van morir 27 treballadors).
Les obres van iniciar-se l’any
1870 i van finalitzar l’any 1883, i durant uns anys va ser el pont penjant més
llarg del món, amb una longitud de 1825 m .
Així mateix va ser una obra
revolucionària en alguns aspectes tecnològics, tals com l’ús de cables d’acer
per primera vegada.
10 - Viaducte de Garabit (França)
A la regió francesa del Massís
Central la companyia de l’enginyer A G Eiffel va construir aquest espectacular viaducte
ferroviari entre els anys 1881 i 1884.
La seva estructura és molt
similar a la del famós pont sobre el riu Duero a Oporto, construït uns anys abans per la mateixa
companyia, i durant uns anys va ser el pont en arc més llarg del món, amb una
longitud de 565 m
i un arc central de 165 m
de llum.
11 – Pont de Biscaia (País Basc)
A finals del S XIX Bilbao era un
dels ports fluvials més importants de tota Europa, on el transport del mineral
de ferro que s’extreia dels monts biscains hi tenia un protagonisme important.
Per tal de no interrompre l’alt
volum de trànsit de vaixells que
circulaven per la ria del Nervión, es va dissenyar un original pont
transbordador que comunicava Getxo amb Portugalete, a tocar de la desembocadura
del Nervión.
Aquest pont transbordador construït
amb ferro laminat va ser inaugurat l’any 1893, i va ser el primer del món
d’aquestes característiques, amb l’ús innovador de cables d’acer de torsió
alternada. Des de l’any 2006 és Patrimoni de la Humanitat.
12 – Pont dels Dragons (Ljubljana – Eslovènia)
Aquest original pont, inaugurat l’any 1901, és un monument emblemàtic de la capital d’Eslovènia, i un dels primers d’Europa en ser construït amb la tècnica del formigó armat, molt més barat que no pas la pedra.
A nivell artístic, és un monument ben representatiu de la tendència de l’epoca: l’”Art Noveau”; les 4 grans estàtues de dragons que presideixen el pont a cada cantonada, així com les altres escultures de motius florals i de petits dragons són un bon exemple d’aquest corrent artístic.
13 – Golden Gate (San Francisco – EUA)
Aquest pont penjant és un altre símbol, però no només de San Francisco, sinó de tot un país.
Durant els anys posteriors a la
1a Guerra Mundial el trànsit rodat a San Francisco va augmentar de tal manera
que els ferris no podien absorbir tots els vehicles que volien entrar a San
Francisco des del Nord de la Badia.
Per això les autoritats van
decidir construir un pont d’entrada a la Badia de San Francisco com a solució.
El “crack del 29” va causar que les obres no
comencessin fins l’any 1933, i el pont va ser inaugurat l’any 1937.
Amb una longitud total entre
pilars de 1.280 m
va ser el pont penjant més llarg del món fins l’any 1964.
14 – Pont del Bòsfor (Istanbul – Turquia)
(foto obtinguda de wikipedia)
Aquesta monumental obra d’enginyeria de la 2a meitat del S XX uneix 2 continents: Àsia i Europa.
Va ser inaugurat l’any 1973 i en
el seu moment va ser el 4t pont penjant més llarg del món –prenent com a
referència l’obertura – ; el 1r si excloíem del llistat els ponts del EUA.
15 – Pont de l’Assud de l’Or (València)
Finalitzo el llistat amb aquest pont del S XXI, un projecte del conegut arquitecte i enginyer Santiago Calatrava, que sempre deixa un innegable estil personal ( que a mi m’agrada ) a les seves obres, especialment els ponts.
Està situat a l’emblemàtica
Ciutat de les Arts i les Ciències de València i com altres obres de Santiago
Calatrava no s’ha lliurat de la polèmica, tant pel cost final de l’obra - més
del doble del pressupostat -, com per algunes errades en la construcció i en el
disseny.
Muy buena selección Dani. Sabía que coincidiríamos con el de Besalú, pero te creerás que no conozco en de Pedret. Me recuerda el Pont Nou de Camprodón. Hemos coincidido en 5, pero tampoco conozco el Golden Gate, por ejemplo, y el de Ronda, que me parece ua maravilla. En fin, que (por suerte) nos queda muicho por viajar y por conocer! Un placer repetir reto contigo y con Floren!
ResponEliminaHola Jordi,
EliminaBesalú és un pont emblemàtic de Catalunya. Si no coneixes Pedret, fes un pensament, perquè Pedret i el Berguedà són un dels tresors desconeguts de Catalunya. El plaer també ha estat meu d'haver tornat a fer un repte junts. Salutacions
Quina selecció més xula! No els he visitat tots, i curiosament els que em falten són els que tenim més a prop de casa. Al meu haver tinc ponts tan carismàtics com el de las Américas, a Panamá, o el d'Oresund, que uneix Suècia amb Dinamarca. Crearem ara una nova tendència en turisme, "turisme de ponts"?
ResponEliminaUna abraçada!
Hola Sandra.
EliminaA mi em falten aquests 2 ponts que menciones. Em faria gràcia conèixer el d'Oresund, que ha sortit mencionat a alguna novel.la de l'inspector Kurt Wallander, d'en Hening Mankell, un escriptor que m'agrada. Una abraçada
Buena selección, coincidimos en algunos. De tus elegidos aparte de los míticos de Brooklyn y el Golden Gate, me quedo con el Puente de Vizcaya, me parece precioso y me dejó enamorada de él, también lo puse en la selección de puentes que hice en su momento en el blog. Un saludo y felices fiestas :)
ResponEliminaHola Caliope,
EliminaEn efecto el Puente de Portugalete me encantó. Ya me he leído tu post y hemos coincidido en varios, no sólo los de EEUU, sinó también el Ponte Vecchio, que he visitado hace unos pocos meses. Felices fiestas. Un abrazo
Tampoc conec el de Pedret. De fet, tenim una bona col·lecció de ponts medievals ben a prop de casa. Un que m'agrada molt i em sembla que no l'he dit cap dels tres, és el Pont Valentré de Cahors.
ResponEliminaUna abraçada
Hola M Teresa, m'encantaria conèixer el Pont de Cahors, del que he vist fotos i que té molt bona pinta. Espero no tardar a fer una escapada a aquesta zona del Midi-Pyrenées. Una abraçada
EliminaAunque solo coincidimos en el Ponte Sant'Angelo de Roma, he tenido ocasión de ver otros de tu lista. Entre ellos el de Florencia y el de Vanecia, el maravilloso de Besalú que ya destaqué como una de mis construcciones románicas favoritas, el de Vizcaya y el de Valencia, sin olvidar el del Bósforo. del resto, me encantaría visitar el espectacular puente de Pedret, junto con la iglesia que mencionas, y espero hacerlo algún día.
ResponEliminaUn placer compartir reto contigo y espero que sigamos haciéndolo en 2016.
Hola Floren,
EliminaVeo que el Puente de Pedret ha tenido mucho éxito. La verdad es que es un lugar menos conocido, pero con mucho encanto y con el aliciente de poder visitar 2 monumentos medievales a la vez. También ha sido un placer por mi parte compartir otro reto, y que vengan muchos más durante el 2016. Un abrazo
Oh, una entrada xulíssima. M' agraden molt els ponts que has triat. Tinc especial predilecció pels metàl·lics-ferro. Chus
ResponEliminaGràcies Chus. A mi els ponts de ferro també m'agraden, i van suposar una autèntica revolució al S XIX. Una abraçada.
Elimina