5 RUTES SENDERISTES FÀCILS PER LA COSTA BRAVA

Parc natural del Cap de Creus, camins de ronda de la Costa Brava, senderisme, Alt Empordà

Bé, ha arribat el juny i gairebé som a les portes de l’estiu, una època que molta gent espera amb enormes ganes per a gaudir de les vacances, del bon temps i de la platja.

En aquest darrer aspecte a Catalunya ens podem considerar uns privilegiats, perquè tenim més de 800 km de costa, amb algunes zones que són un autèntic paradís natural com el Cap de Creus, el Delta de l’Ebre o les Illes Medes.

Tant la Costa Daurada com la Costa Brava tenen platges i cales de gran bellesa, però no us amagaré les meves preferències per la Costa Brava, el litoral que comprèn tota la província de Girona.

Senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava, Baix Empordà,

Camins de Ronda de la Costa Brava, sempre ben a prop del mar

En aquest article no us recomanaré platges i cales de la Costa Brava, sinó que faré 5 propostes d’excursions fàcils o molt fàcils, amb poc desnivell, aptes per a totes les edats, i que us permetran gaudir igualment de la costa realitzant una activitat que es complementa molt bé  amb la platja, ja sigui a 1a hora del matí, per a suar una mica i que us vinguin més ganes de banyar-vos al mar; o bé a darrera hora del dia, per a relaxar-vos i contemplar grans paisatges i en alguns casos increïbles postes de sol.

Mapa de la Costa Brava amb la localització de les 5 excursions detallades

Totes les rutes excepte una tenen contacte visual amb el mar, i poden fer-se durant tot l’any, opció a tenir en molt en compte, perquè el mar també té el seu encant durant els mesos més freds, i a més la Costa Brava està deserta, pràcticament sense turistes.

Som-hi amb aquestes 5 propostes:

1- De la Punta Falconera a Cala Montjoi (Roses)

La Punta Falconera

Aquesta excursió us permetrà conèixer una mica un indret emblemàtic del nord de la Costa Brava: el Parc natural del Cap de Creus.

La ruta senderista comença a la Punta Falconera, on sorprèn trobar les restes encara ben conservades de cinc búnquers que formaven part d’una bateria instal.lada per l’exèrcit espanyol l’any 1945, i  abandonada a finals dels anys 80.

Malgrat la incongruència de trobar aquestes construccions dins del Parc natural, al tractar-se de zona militar va permetre que aquests terrenys es lliuressin de la febre urbanística i especuladora que tant mal ha fet a la Costa Brava.

Des de la Punta Falconera cal seguir les marques blanques i vermelles del conegut GR 92, el sender de gran recorregut que travessa la costa mediterrània peninsular des de Portbou fins a Tarifa.

Entre la Punta Falconera i Cala Montjoi són 3.5 km de caminada per un sender molt agradable amb fantàstiques vistes del mar, dels penya-segats i del Cap Norfeu. Només us adverteixo que és un sender lleugerament "trencacames", amb constants pujades i baixades.

Podeu tornar pel mateix camí, o bé a Cala Montjoi seguir la carretera asfaltada direcció Roses durant 1.5 km i després desviar-vos per una pista a mà esquerra que arriba a la Punta Falconera.

Cap Norfeu, Parc natural del Cap de Creus, senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava, Alt Empordà
El Cap Norfeu vist des de la Punta Falconera

Com arribar a la Punta Falconera des de Roses: cal seguir la indicació de "Platja de l'Almadrava", i continuar per la carretera que voreja la costa durant uns 5 km fins les últimes cases. Aquí s'acaba l'asfalt i haureu de continuar per una pista en bon estat que arriba fins la Punta Falconera.

2 – Per les cales i platges d’Aiguablava i Fornells (Begur)

Cales de Begur, senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava
Fornells, Begur

Aquesta petita excursió us permetrà de conèixer algunes cales i platges del Cap de Begur, un altre espai natural parcialment protegit, molt famós per la transparència i el color turquesa de les seves aigües.

La ruta comença a Aiguablava, i haureu de seguir el camí de ronda, que aprofita antics camins que resseguien la costa, normalment utilitzats pels carrabiners que vigilaven el contraban de tabac, o bé per pescadors i mariners.

Aquest tram del camí de ronda és una variant del GR92, i per tant està senyalitzat amb marques blanques i vermelles, i és relativament fàcil de seguir, però heu d’estar atents perquè algun dels senyals del GR està una mica amagat.

La ruta arriba fins la Platja Fonda de Fornells, tot i que podeu continuar si voleu, però heu de tenir en compte que a partir de la Platja Fonda el camí s’aparta una mica de la costa i té un tram de forta pujada.

Cales de Begur, senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava, Baix Empordà
Vista panoràmica d'Aiguablava i Fornells

Si feu la ruta a finals de primavera o durant l’estiu, no oblideu de portar el vestit de bany, perquè el camí de ronda passa per alguna cala i platja realment paradisíaca, amb aigües cristal.lines i amb els pins que arriben fins a ran de mar.

La tornada és pel mateix camí, i en total entre anada i tornada tardareu entre 1.5 – 2 hores  depenent del vostre ritme i de les pauses que feu.

Com arribar: Cal anar a Begur i des d’allí seguir els senyals que indiquen “Aiguablava” i arribar per carretera fins la platja principal, que és a uns 5 km de Begur.
Heu de tenir en compte que en temporada alta els carrers d’Aiguablava tenen zona blava amb parquímetre.

3 – Els arrossars de Pals

Parc natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava, Baix Empordà
Els Arrossars de Pals

Quan parlem d’arròs a Catalunya sempre pensem en el Delta de l’Ebre, amb més de 20.000 ha de superfície dedicades al conreu d’aquest cereal.

Nogensmenys a l’Empordà hi ha una zona on també es conrea l’arròs, els Arrossars de Pals, situats al municipi de Pals, molt a prop de la gola – desembocadura – del riu Ter.

Els Arrossars de Pals són uns dels ecosistemes que formen part del Parc natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter, un dels més recents de Catalunya, ja que va ser creat l’any 2010.

La ruta que us proposo comença al Molí de Pals i arriba fins les Basses d’en Coll, una zona d’aiguamolls, arrossars i dunes de platja.
Sabreu que heu arribat a les Basses d’en Coll perquè hi trobareu un plafó explicatiu. Des d’aquest punt només us faltaran uns 15 minuts per arribar al mar i a la zona de dunes.

És una ruta fàcil de seguir, perquè està senyalitzada amb marques de pintura blanca i groga, que són les que s’utilitzen per als senders de petit recorregut, els PR.
La tornada es fa pel mateix camí i la durada total aproximada de l’excursió és d’unes 3.5 – 4 hores. També és factible realitzar-la amb bicicleta, perquè transcorre íntegrament per una àmplia pista de terra.

Zona de dunes i aiguamolls a les Basses d'en Coll, Platja de Pals

En aquesta ruta us trobareu amb un paisatge ben diferent de les 2 anteriors, perquè seguireu una pista que passa entre els arrossars, i no veureu el mar fins el final de la ruta. A més a més és possible que la trobeu més monòtona, perquè és completament plana i el paisatge és poc variat, gairebé sense trobar arbres. De totes maneres els arrossars ens ofereixen un gran espectacle visual, especialment quan estan inundats, a partir de finals d’abril, perquè podrem contemplar-hi espectaculars reflexos del paisatge i del cel.

Com a gran complement de la ruta, podeu visitar Pals, un poble medieval de gran bellesa, situat a molt pocs km.

Com arribar: des de Pals cal agafar la carretera C-31, direcció Torroella de Montgrí, i aproximadament a l’alçada del km 343.5 cal desviar-se a ma dreta per una petita pista asfaltada indicada com a “Molí de Pals”. Haureu d’estar molt atents, perquè la desviació és al mig d’una llarga recta i el rètol és petit i poc visible. Haureu d’aparcar el cotxe en algun espai que trobeu proper al Molí de Pals.

4 – Camí de Ronda de S’Agaró (Castell-Platja d’Aro)

Baix Empordà, senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava, camins de ronda
Camí de Ronda de S'Agaró

S’Agaró és una petita localitat situada entre Sant Feliu de Guíxols i Platja d’Aro amb una història molt “recent”, que va començar l’any 1916, quan l’industrial  gironí Josep Ensesa i Pujades va adquirir uns terrenys ben a prop del mar.

El resultat va ser el naixement d’una urbanització de luxe o semi-luxe  per a l’alta burgesia catalana, respectuosa amb l’entorn, i que seguia els criteris arquitectònics noucentistes de l’època.

El camí de ronda de S’agaró va ser inaugurat l’any 1959 i és un curt i elegant  passeig que s’inicia a la Platja de Sant Pol i finalitza a la Platja de Sa Conca tot vorejant la retallada costa amb una durada aproximada d’uns 45 minuts només d’anada (la tornada es fa pel mateix camí).

És molt fàcil de seguir, perquè a l’igual que la 1a ruta, la de la Punta Falconera, coincideix amb el traçat del GR92, pintat amb marques blanques i vermelles.

Camins de Ronda, Baix Empordà, senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava
Camí de Ronda de S'Agaró

Un punt destacat del Camí de Ronda és la Plaça del Mirador, amb un bonic templet circular, que permet fer una pausa i admirar el paisatge litoral que tanta fama ha donat a la Costa Brava.

Si us lleveu ben d’hora ben d’hora, podreu contemplar com surt el sol des del mar, un espectacle únic.

Com arribar: Cal agafar l’autovia C-31 fins al km 312, en què haureu d’agafar la sortida que indica “Castell d’Aro i S’Agaró”. Cal seguir la carretera durant uns 3 km fins que arribeu a la Platja de Sant Pol, on haureu d’aparcar el vehicle. Si aneu en temporada alta, els carrers més propers a la platja tenen parquímetre i a més pot ser difícil trobar alguna plaça lliure; per tant haureu de deixar-lo una mica allunyat.

5 – Sant Quirze de Colera (Vilamaniscle – Rabós)

Paratge Natural d'Interès Nacional de l'Albera, senderisme, excursions fàcils per la Costa Brava
Sant Quirze de Colera, Rabós

Aquest itinerari és l’únic que transcorre allunyat del mar, tot i que només per uns pocs km, i té una durada total aproximada d’uns 11 km.- unes 3 hores -  entre anar i tornar (el retorn és pel mateix camí d’anada).

La ruta comença a Vilamaniscle i arriba a Sant Quirze de Colera, tot seguint les marques vermelles i blanques del sender de gran recorregut GR11, que travessa tots els Pirineus des del Cap de Creus fins Hondarríbia al Cantàbric.

L’atractiu d’aquesta ruta és que combina patrimoni cultural i natura, perquè entrareu dins del Paratge Natural d’Interès Nacional de l’Albera, i a més el destí final és l'antiga abadia benedictina de Sant Quirze de Colera, que té més de mil anys d’antiguitat, i segons un text antic va ser fundada per 2 germans – Libenci i Assinari -  a inicis de S IX, si bé aquest document podria ser una falsificació del S XIII.

A nivell arquitectònic ens trobem davant d’un dels millors exemples del romànic de tota la Costa Brava,  en què destaca l’església del S XI, aixecada sobre un temple anterior del S X. A més a més al seu interior, a l’absis sud, hi van descobrir unes pintures murals de gran valor artístic durant les obres de restauració realitzades l’any 2006.

Es conserven altres elements del conjunt monàstic, com les restes del claustre del S X, o fragments de la muralla del S XIV, però malauradament  el seu estat és gairebé ruïnós.

Com arribar: el sender surt des de Vilamaniscle, població a la què s’arriba fàcilment des de Figueres, primer per la carretera N-260 fins el km 25.5, després per la C-252 fins a Garriguella i finalment Vilamaniscle.
Atès que el poble és petit i té pocs carrers, trobareu fàcilment les marques blanques i vermelles del GR11