10 LLOCS SAGRATS: DE LA PREHISTÒRIA FINS L'ACTUALITAT
Avui farem un viatge diferent, que
serà a través de l’espiritualitat i de les creences religioses de la humanitat
al llarg de la història.
L’espiritualitat i les creences
en el més enllà fa molts milers d’anys que preocupen la humanitat; concretament
des del Paleolític Mig, l’època dels Neanderthals, en què s’han documentat
arqueològicament enterraments, alguns dels quals tenien ofrenes, almenys des de
fa 100.000 anys, cosa que demostra una inquietud en el tractament del cos
difunt, possiblement molt relacionat amb preparar-lo amb dignitat per a un
viatge al més enllà.
Una de les manifestacions més palpables
d’aquestes creences és la dels llocs sagrats,
ja sigui en forma de temples, santuaris, grans tombes o altra classe de
monuments.
No obstant els llocs sagrats no
sempre han estat construccions humanes; per començar hem de tenir present que
durant el Paleolític l’home tenia la capacitat tecnològica per a fer únicament
petites construccions en forma de modestes cabanes o tendes; i per tant el santuari era la cova o la part més
recòndita de la cova.
En aquest sentit, les pintures
rupestres de les coves i abrics van ser en molts casos una manifestació
deliberada de voler senyalitzar un espai sagrat.
De totes maneres la realitat és
molt complexa, i el fet d’haver-se
documentat pintures rupestres a l’entrada de les coves, que a més eren el lloc on
residia la comunitat o tribu, fa pensar que en aquests casos no es tractaria de
llocs sagrats o santuaris.
Altres casos de llocs sagrats no construïts
per l’home els trobem a la mateixa natura, ja sigui una muntanya que tingui una
geomorfologia molt peculiar, un llac, el naixement d’un riu, una cascada...
Bé, és hora de fer un recorregut
per la història a través de 10 llocs sagrats de la humanitat que he visitat,
començant pel més antic i acabant amb el més recent.
Novament tinc el plaer de tornar
a compartir el repte amb els amics Floren i Jordi. No deixeu de llegir les seves interessantíssimes propostes:
-Floren: 10 lugares sagrados, respetados y venerados
-Jordi: 10 religiones y sus lugares más sagrados
-Floren: 10 lugares sagrados, respetados y venerados
-Jordi: 10 religiones y sus lugares más sagrados
Som-hi amb la llista
1- Dolmen de Menga, Espanya
Els dòlmens entren dins la
categoria de monuments megalítics de caràcter funerari, que com molt bé defineix
la paraula són grans (mega) construccions de pedra (litos).
La cronologia dels monuments
megalítics és molt àmplia: les datacions més antigues arriben gairebé al 5000 a C, dins del Neolític
Antic, i les més modernes són de finals del II Mil.leni aC.
El Dolmen de Menga té una
cronologia aproximada del 3500
aC , i presenta
algunes singularitats dins dels dòlmens que fan suposar que es tractava d’un indret
sagrat.
Una d’aquestes particularitats
més importants és l’orientació al
nordest, un fet molt poc habitual en els dòlmens, que majoritàriament estan orientats
a la sortida del sol durant l’equinocci o el solstici.
El Dolmen de Menga està alineat
directament amb la “Peña de los Enamorados” i no és una casualitat, ja que
aquesta muntanya té un abric amb pintures rupestres, el “Abrigo Matacabras”. A
més a més la forma de la penya és molt especial, perquè és exactament igual al
perfil de la cara d’una dona mirant al cel. Per tant és gairebé segur que ens
trobem davant d’una zona sagrada per als homes prehistòrics.
2- Gizeh, Egipte
Ens traslladem a Egipte per a trobar
el que possiblement és el conjunt monumental més conegut de l’antiguitat: les
Piràmides de Gizeh.
Tot i que les excavacions
arqueològiques han demostrat que Gizeh ja era una necròpolis a la II Dinastia,
el període de màxim esplendor arriba durant la IV Dinastia, quan es
construeixen les tres Grans Piràmides, essent la del Faraó Keops la més antiga,
del 2560 aC
aproximadament.
Atesa la gran importància que
donaven a l’Antic Egipte a la vida després de la mort i a la conservació dels
cossos – la momificació -, no hi ha dubte que ens trobem davant d’un indret que
va ser sagrat per al egipcis, perquè va ser el lloc d’enterrament escollit
per alguns faraons de la IV Dinastia de l’Imperi Antic.
Cal tenir present que una vegada el Faraó havia mort, aquest adquiria la categoria de divinitat i podia ser venerat com qualsevol altre déu.
Cal tenir present que una vegada el Faraó havia mort, aquest adquiria la categoria de divinitat i podia ser venerat com qualsevol altre déu.
3- Ballon d’Alsace, França
Tornem a Europa, concretament a
la regió francesa de l’Alsàcia, al Massís dels Vosges una cadena muntanyosa
d’alçades modestes, atès que el seu punt més elevat és a 1.424 m.
Alguns dels cims més importants dels
Vosges s’anomenen Ballon en francès i Belchen en alemany, topònims que deriven
de Belenus, el déu celta del sol, la llum i el foc.
A més de la toponímia hi ha un
fenomen astronòmic molt interessant que relaciona els Ballons d’Alsàcia amb la
religió celta, i és el següent:
El Ballon d’Alsace està
completament alineat amb l’eix Est-Oest respecte el Belchen de la Selva Negra, situat
a 73 km
en línia recta. D’aquesta manera, durant els equinoccis el sol surt
exactament per darrera del Belchen si ho
contemplem des del Ballon d’Alsace.
Aquest mateix fenomen es produeix
durant el solstici d’estiu amb el cim del Petit Ballon, situat a l’Alsàcia; i
durant el solstici d’hivern amb el cim del Belchenflue, situat al Jura suís.
En una altra data significativa
del calendari celta, l’1 de maig, dia del Beltaine, l’alineació solar es produeix amb
el Grand Ballon d’Alsace.
En conclusió podem afirmar amb
molta certesa, malgrat la manca de fonts tan a nivell escrit com arqueològic,
que el Ballon d’Alsace podia ser un santuari i un observatori astronòmic celta
dedicat al culte del déu Belenos.
4- Mont Olimp, Grècia
Continuem amb llocs sagrats de
religions pre-cristianes; aquesta vegada de la mitologia grega, molt més
coneguda per tothom en general, perquè és un dels grans temes de referència
tant de l’art com de la literatura universal.
Un dels llocs més sagrats de la
mitologia grega és el Mont Olimp, on habitaven els déus olímpics - els
principals déus grecs-, que eren governats per Zeus, la divinitat suprema del
panteó grec.
Realment els déus grecs van tenir
molt bon gust en escollir com a lloc de residència el punt més elevat de tota
Grècia, els 2.919 m
del Mont Olimp, atès que és un fantàstic paratge natural amb una gran biodiversitat.
Entre els seus hàbitats cal destacar la fageda, que es una de les més meridionals de tota Europa.
És parc nacional des de l’any
1938 i reserva de la biosfera des de l’any 1981.
5 – Basílica de Sant Pere, Ciutat del Vaticà
Aquest indret gairebé no necessita presentació, atès que és la seu del Papa de Roma, el Cap de l’Església Catòlica.
La primera basílica és del s. IV dC ,
construïda durant el mandat de l’Emperador Constantí, just a l’indret on
s’havien trobat les suposades restes de Sant Pere, el primer Bisbe de Roma, i per
tant el primer Papa del Cristianisme.
L’actual temple va començar a ser
construït l’any 1506 i no va ser inaugurat fins l’any 1626, més d’un segle
després.
El resultat va ser una impressionant obra
d’art, el temple més gran construït fins aquell moment, en què hi van
intervenir alguns dels millors arquitectes i escultors de l’època com Bramant,
Miquel Àngel i Bernini.
6 – Meteora, Grècia
Continuem a la confessió cristiana,
però ara l’Església Ortodoxa, nascuda oficialment amb el Cisma d’Orient i
Occident o Gran Cisma, de l’any 1054.
Un dels llocs sagrats de
l’Església Ortodoxa és Meteora, un conjunt de monestirs situat a Tessàlia, al
nord de Grècia, en un entorn natural espectacular, en què l’erosió ha jugat un
paper important en les capricioses formes de la roca conglomerada de
les muntanyes de Meteora.
De totes maneres la construcció
dels monestirs va venir precedida pels ermitans, els primers a instal.lar-se a
Meteora cap a finals de s. X, tot cercant un lloc aïllat de la civilització per
a dedicar-se a la vida contemplativa i de pregària.
La primera església va aixecar-se
a inicis de s. XII i el moment de màxim esplendor del monacat a Meteora va
arribar al s. XIV i XV, en què van arribar a existir un total de 24 monestirs, dels
quals en l’actualitat només se’n conserven 6 .
7- Konya, Turquia
La ciutat turca de Konya és
sagrada per al sufisme, un corrent de l’Islam, atès que és on està enterrat Djalal
ad-Din Muhammad Rumi, més conegut com Mevlana, un gran filòsof sufí.
Mevlana va ser el fundador de l’Orde
dels Mevlevis al S XIII, que també es coneix com l’Orde dels Dervixos Dansants,
i les seves restes descansen junt amb les del seu pare en un mausoleu que
destaca per una bonica cúpula cònica de color turquesa.
El mausoleu de Mevlana és un dels
indrets més venerats i visitats de Turquia i es calcula que rep més de 2
milions de visites anuals.
Si a Roma està suposadament
enterrat l’Apòstol Sant Pere, el fundador de l’Església cristiana, a Santiago
de Compostela està suposadament enterrat l’Apòstol Sant Jaume.
Segons recullen alguns documents
medievals va ser el Bisbe Teodomir qui va descobrir el sepulcre de l’Apòstol
Sant Jaume a inicis de s. IX, i poc més tard va decidir aixecar una església en aquell mateix indret, església que a finals de s. XI es transformaria en una gran catedral romànica.
Ben aviat Santiago de Compostela
va esdevenir un dels focus més importants de la cristiandat durant l’Edat
Mitjana, atès que les relíquies del Sant atreien a milers de pelegrins cada any,
disposats a emprendre un llarg i perillós viatge a peu.
Al s. XII el Papa de Roma Calixte
II va concedir el Jubileu Ple de l’Any Sant a Santiago de Compostela, de manera
que a partir d’aquell moment va convertir la població gallega en la Tercera
Ciutat Santa del cristianisme després de Roma i Jerusalem.
9- Ginebra, Suïssa
El s. XVI va ser una
època de grans canvis a Europa, que també van produir-se en el terreny espiritual i
religiós: la Reforma de Luter, l’Anglicanisme, el Calvinisme...
Aquest últim corrent cristià, el
calvinisme, pren el nom del teòleg francès Jean Calvin, un dels seus ideòlegs i
fundadors.
Una de les primeres ciutats que
va adoptar el calvinisme com a confessió oficial va ser Ginebra, població on
Calvin va ser pastor durant molts anys.
La Catedral de Sant Pierre de
Ginebra va ser el principal escenari de les predicacions de Jean Calvin i l’any
1536 va deixar de ser un temple catòlic per a ser la seu principal de
l’Església Reformada, també coneguda com Calvinista.
Aquest darrer lloc no té res a
veure amb l’espiritualitat i la religió, però sí que pot ésser considerat com a
sagrat en la vessant econòmica de la societat, que per desgràcia s'ha tornat massa materialista, especialment en el món occidental.
Bona part de l’economia mundial
gira entorn de les cotitzacions de les accions de la Borsa de New
York – Wall Street-, i a nivell històric no podem
oblidar el mes d’octubre de 1929, en què va produir-se el famòs “crack” –
fallida- de Wall Street, que va causar un devastador i tràgic efecte dominó en l’economia
mundial.
Malauradament la majoria de
governs dels països més desenvolupats no han après la lliçó de l’any 1929, i
amb la darrera crisi financera que va començar l’any 2008 han aplicat – i
apliquen- segons el meu parer unes desencertades polítiques neoliberals i de fortes retallades que han afectat
greument serveis bàsics com sanitat i educació, almenys pel que fa a Espanya.
Un llista molt interessant i que abarca més de 5000 anys de civilitzacions. M'encanatria poder visitar algún dia el Dolmen de Menga. Als altre llocs hi he estat, excepte el Ballon d’Alsace, a França, tot i que he estat a la regió.
ResponEliminaHola Jordi, en efecte el Dolmen de Menga és espectacular, especialment pel conjunt megalític d'Antequera, perquè a molt pocs metres està el Dolmen de Viera i una mica més allunyat el "Tholos" del Romeral. Salutacions.
EliminaOtro muy buen listado. Estupendo que hayas empezado por Menga; los dólmenes de cierta entidad no cabe duda de que aparte de su indiscutible función funeraria tenían carácter sagrado. Tu último templo, el del capitalismo puro y duro es el que menos me gusta, a pesar de estar una ciudad que me fascina. Lo que se adora ahí es chungo, muy chungo, pero es lo que hay. Me apunto los sitios que mencionas y en los que aun no he estado. Un abrazo!
ResponEliminaHola Caliope, muy de acuerdo en tu apreciación de Wall Street, un lugar donde está lleno de "tiburones" y gente cuyo único fin es ganar dinero sin importar el como. De hecho lo he puesto en parte como crítica al sistema capitalista tan feroz y tan poco humano.
EliminaInteresantísima información, desconocida para mí en algunos casos. Por ejemplo, no tenía ni idea del curioso fenómeno que se produce en el Ballon d'Alsace y su relación con Belenus.
ResponEliminaCuando estuve visitando el dolmen de Menga no me quedó duda alguna de que ese lugar trasciende la categoría de simple enterramiento y es más bien un santuario. Estuve pensando incluir en mi lista un sitio megalítico también, concretamente Stonehenge que incluso ahora sigue siendo un lugar sagrado para los denominados neodruidas.
Felicidades por el post y un abrazo.
Hola Floren, lo del Ballon d'Alsace y su vinculación como lugar de culto al dios Belenos fue una sorpresa que nos llevamos al visitar el lugar, porque tampoco sabíamos nada. Nos enteramos al leer los paneles informativos que están colocados a lo largo del itinerario circular que recorre el Ballon d'Alsace. Un abrazo
Elimina