MÉS ENLLÀ DE LES CATEDRALS: 12 GRANS MONUMENTS DEL GÒTIC CIVIL
Generalitzant molt es pot afirmar que el gòtic va ser el gran estil artístic que es va imposar a l’Europa occidental i central entre mitjan s. XII i inicis de s. XVI, una època que es coneix com la Baixa Edat Mitjana.
De totes maneres aquestes dates
no són homogènies, perquè el gòtic no es va implantar de la mateixa forma ni
simultàniament a tots els països. En aquest sentit algunes catedrals del Nord
de França (Saint Denis, Notre Dame de París, Laon) van ser les primeres en
incorporar les noves solucions arquitectòniques del gòtic a mitjan s. XII.
Igualment el gòtic no acaba al
mateix temps a tot arreu, sinó que depèn molt de la zona. Així a Itàlia a
mitjan s. XV alguns arquitectes ja projectaven i construïen els monuments i
edificis d’acord amb l’estil i tècniques del Renaixement, mentre que a altres regions
europees el gòtic va continuar fins ben entrat el s. XVI.
Precisament va ser l’arquitecte,
pintor i escriptor italià del “Cinquecento” Giorgio Vasari qui va emprar per
primer cop el terme “gòtic” quan en sentit despectiu es referia a un art propi
de bàrbars i de persones poc “refinades”, en contraposició amb l’art del
Renaixement.
Quant a les característiques del
gòtic, s’ha posat molt èmfasi a considerar el gòtic com l’art urbà, dels grans
temples i catedrals, que amb la seva altura i lluminositat simbolitzen la
Jerusalem celestial.
Nogensmenys, és important remarcar
que darrera d’aquest nou art també hi ha un importantíssim rerefons espiritual:
a nivell filosòfic i teològic els postulats racionalistes i “neoplatònics” de Sant Agustí
han perdut vigència vers el nou corrent que aporten erudits com Sant Tomàs
d’Aquino, més defensors del realisme, de l’estudi de la natura i de la llibertat de formes, que encaixen a la
perfecció amb el gòtic.
D’altra banda l’art gòtic és
també el reflex d’una societat medieval que s’ha transformat, en què la
burgesia urbana passa a ser un dels grans motors econòmics del moment, i en què
les ciutats recuperen el protagonisme perdut durant molts segles.
Així en aquest nou context
socio-econòmic no només hi té cabuda l’art religiós, sinó també el civil, que representa
el gran poder de la nova classe social, la burgesia, que promou grans obres com
les llotges de la Corona d’Aragó, els “beffrois” o campanars municipals de
Flandes, els “palazzi comunale” d’Itàlia…
Malgrat tot, la noblesa continua
essent poderosa i també finança grans construccions del gòtic civil, com
castells i espectaculars palaus.
En el present article faré un
recorregut per 12 grans monuments d’aquest gòtic civil, un repte que després de
molts mesos torno a compartir amb el Floren i el Jordi.
No deixeu de llegir les seves
interessantíssimes propostes:
Mapa amb la localització dels 12 grans monuments del gòtic civil
Abans de començar amb la llista d’aquests 12 grans monuments que he visitat, he d’aclarir que ha estat una tria complicada, perquè he volgut posar el màxim possible de països representats, amb un únic monument per país, i òbviament han quedat excloses algunes obres de gran bellesa. Espero que us agradi.
1- Doune Castle (Escòcia)
Segur que molts de vosaltres heu
vist la pel.lícula Braveheart, basada en la vida de William Wallace, l’heroi
escocès de finals de S XIII que va plantar cara a l’ocupació anglesa.
En aquest marc convuls de lluites
i combats van aixecar-se moltes fortaleses a Escòcia, essent una d’elles el
Castell de Doune, situat a pocs km de la ciutat d’Stirling, on precisament va
tenir lloc la batalla homònima, en què els escocesos, liderats per William Wallace i Andrew de Moray, van derrotar l’exèrcit
anglès l’any 1297.
El Castell de Doune és un
magnífic exemplar d’arquitectura militar del S XIV i és un dels castells
medievals escocesos millor conservats.
D’especial interès són el gran
saló (Great Hall), i la cuina, que conserva un forn i una immensa xemeneia.
Com anècdota cal esmentar que ha s’hi
han rodat algunes pel.lícules i una sèrie de televisió de molt èxit, Joc de
Trons.
2- Antic Ajuntament de Wroclaw (Polònia)
La històrica capital de la Baixa
Silèsia va renéixer de les seves cendres després que els mongols l’haguessin
devastat gairebé per complet l’any 1241.
Una nova ciutat va haver de ser construïda
en uns terrenys una mica apartats del nucli antic, que ocupava diferents illes creades
pel riu Oder.
Un dels edificis públics que més
destaca d’aquesta nova ciutat és l’Ajuntament, que va començar a ser aixecat a
finals de s. XIII. Inicialment va tenir una funció comercial, però amb el temps va ser ampliat
per a que també pogués ser la seu d’un tribunal de justícia i del govern de la
ciutat.
Les obres de construcció van
perllongar-se durant més de 2 segles i el resultat final va ser un magnífic
edifici que encara conserva belles estances gòtiques com la Sala dels Burgesos,
d’inicis de s. XV, la façana oriental, de finals de S XV, bellament decorada amb
algunes figures antropomorfes, o un rellotge astronòmic de 1580.
3- Rathaus (ajuntament) d'Aachen (Alemanya)
El Rathaus (ajuntament) d’Aachen va ser construït al s. XIV, damunt
les restes de l’antic palau imperial de Carlemany, que a finals de s. VIII havia escollit Aquisgrà,
l’antiga Aachen, com la nova capital de l’Imperi.
El nou edifici, que va comptar
amb el vistiplau de l’Emperador Lluís de Baviera, va aprofitar una petita part
de l’antic palau de Carlemany, la torre Granus, que hi va ser incorporada.
Al s. XVII un incendi va afectar
especialment el sostre de l’Ajuntament i agulles de les torres, de manera que va
haver de ser restaurat.
La següent reforma va ser al s. XIX, en estil neogòtic, que estava molt de moda en aquella època.
Finalment la darrera restauració
important va ser a mitjan s. XX, atès que com a conseqüència dels atacs aeris
patits durant la 2ª Guerra Mundial, l’edifici gòtic va resultar danyat.
4- Belfort (campanar) de Bruges (Bèlgica)
Bruges va esdevenir a la Baixa
Edat Mitjana una de les ciutats més riques i pròsperes d’Europa, en què hi va
tenir molt a veure la producció i comerç dels apreciats draps flamencs.
El “Belfort” o campanar de Bruges és un reflex d’aquesta gran riquesa
generada pel comerç de draps, atès que a les galeries i dependències de la
planta baixa d’aquest edifici és on tenien lloc els mercats i intercanvis
d’aquest producte tèxtil.
No obstant el “Belfort” va tenir
altres funcions, com l’administrativa i de custodia del tresor de la ciutat, o
la de torre de vigilància, especialment de detecció d’incendis.
En aquest sentit les campanes a
més d’avisar en cas que es declarés algun incendi a la ciutat, també anunciaven
el tancament i obertura de les portes de la ciutat, o l’inici i final de la
jornada de treball.
Una de les singularitats
arquitectòniques d’aquest campanar gòtic de 83 m d’alçada és que no presenta un
estil uniforme, sinó que el tram superior de la torre és octogonal, perquè va
ser afegit amb posterioritat, a finals de S XV.
És Patrimoni de la Humanitat des
de l’any 1999, com a part integrant del bé “Campanars municipals de Bèlgica i
França”.
5- Ponts couverts, Estrasburg (França)
Estrasburg, la “cocapital
política” de la Unió Europea – és la seu del Parlament Europeu-, és una ciutat
amb més de 2.000 anys d’història, essent la Baixa Edat Mitjana una de les seves
èpoques més brillants.
Atès que el centre històric
encara conserva diferents monuments medievals de gran valor, la Unesco va
incriure la Gran Illa -la zona que comprèn el nucli antic- d’Estasburg com a bé Patrimoni de
la Humanitat l’any 1988.
No hi ha dubte que la magnífica
Catedral gòtica és el monument més emblemàtic d’aquest període, però encara
resten dempeus altres construccions medievals interessants i els “Ponts couverts” (ponts coberts) en són
un exemple.
Els “Ponts couverts” són de fet 3
ponts que travessen el riu Ill en un
tram en què hi ha unes petites illes, i van ser construïts entre els anys
1230 i 1250 per tal de poder protegir i defensar millor l’accés a la ciutat des
de l’altra riba del riu.
Com molt bé indica el seu nom, en
els seus orígens van ser 3 ponts amb galeries de fusta cobertes, i
possiblement no van ser substituïdes fins ben entrat el s. XVII, atès que en un
gravat de 1630 encara apareix el pont amb les galeries de fusta.
Una altra característica dels ponts
són 5 les torres que hi havia intercalades entre cada pont, de les que en
queden 4.
6- Rathaus (ajuntament) de Basilea (Suïssa)
La ciutat de Basilea va
adherir-se a la Confederació Helvètica l’any 1501, i com a gest de voler estar
a l’alçada d’aquest esdeveniment històric el Parlament Cantonal va aprovar
construir un nou ajuntament, les obres del qual van començar ben aviat, l’any
1504.
L’edifici, inaugurat l’any 1514,
va ser construït en estil gòtic tardà, en un vistós i original color vermell del
gres, material que ja havia estat utitiltzat per aixecar els murs rogencs del
Münster (Catedral) de Basilea.
Pocs anys més tard, les
autoritats locals van contractar el prestigiós pintor alemany Hans Holbein el
Jove, que va pintar els frescos de la sala del Gran Consell; mentres que Hans
Bock va ser l’autor de les pintures del pati interior i de les escales.
A finals de S XIX i inicis de S
XX va fer-se una important ampliació de l’Ajuntament, que s’havia quedat petit,
i s’hi van afegir unes noves dependències al costat esquerre, i l’actual torre
al costat dret.
7- Palazzo Pubblico, Siena (Itàlia)
Siena és una ciutat que té un
dels nuclis medievals millor conservats de tota Itàlia, i un dels seus indrets
més emblemàtics és sens dubte la famosa Piazza del Campo, que va ser el centre
neuràlgic de la Siena medieval.
La Piazza del Campo està
presidida pel "Palazzo Pubblico", un
majestuós palau gòtic que va ser construït a finals de S XIII i inicis de S XIV
amb la finalitat de ser la nova seu de les màximes autoritats civils de la
República de Siena: la "Podestà" i el Consell dels Nou.
El nou palau gòtic va ser
dissenyat i projectat amb molt detall, de tal manera que la seva façana
principal és lleugerament còncava, tot respectant l’harmonia del traçat
curvilini de la Piazza del Campo.
Un altre dels elements
arquitectònics destacats de la façana del Palazzo
Pubblico és la Torre del Mangia, l’espectacular gratacels-campanar de 88 m
d’alçada que va ser adossat pocs anys més tard, a mitjan S XIV, com a
resposta al desafiament de la ciutat rival de Florència, que havien construït
uns anys abans la Torre d’Arnolfo.
Finalment cal fer un esment de
les estances interiors del Palazzo Pubblico, atès que moltes d’elles són
autentiques galeries d’art, decorades amb frescos de pintors de la prestigiosa
Escola Sienesa, molt activa a inicis del “Trecento”.
8– Castell de Predjama (Eslovènia)
Molts castells – crec que la immensa
majoria – van ser construïts al capdamunt de turons i llocs dominants, amb la
finalitat de vigilar i controlar el territori de la forma més eficaç possible.
En aquest sentit el Castell de Predjama és una de les
excepcions, perquè va aprofitar un accident geològic natural, un gran forat a
la paret de la muntanya.
El Castell és del s. XII, però
l’any 1398 va ser destruït per un incendi que havien causat les tropes que
l’assetjaven, i posteriorment, a inicis de s. XVI, un terratrèmol va tornar a
afectar-lo.
El castell que avui es contempla bàsicament és el resultat de l’ampliació i reconstrucció que va emprendre l’any 1570 el
baró von Cobenzl, tot i que es conserven algunes dependències d’èpoques
anteriors.
Una altra peculiaritat molt
interessant del Castell de Predjama és que existeix una gran xarxa de coves i
galeries subterrànies naturals, aprofitant que està assentat en un terreny
càrstic.
Aquesta xarxa de galeries de més de 14 km formen
part d’una llegenda, segons la qual Erazem Lueger, considerat el “Robin Hood d’Eslovènia”
al s. XV, va utilitzar-les com amagatall i com a camí secret de sortida a
l’exterior.
9 – Fortalesa de Methoni (Grècia)
Segur que molts de vosaltres
pensareu que es tracta d’un error després d’haver llegit que és Grècia i Edat
Mitjana, perquè en aquesta època formava part de l’Imperi Bizantí, que no va
adoptar l’arquitectura gòtica. Tot això és cert, però cal fer un matís
important: en el territori que avui en dia és Grècia la poderosa República de
Venècia va tenir sota el seu domini alguns assentaments estratègics, i un
d’ells va ser Methoni, al Sud-oest del Peloponès.
Per tal de protegir Methoni de possibles
atacs els venecians hi van construir una gran fortalesa al S XIII, tot i que
va ser modificada en èpoques posteriors pels otomans i pels venecians, que van
recuperar la ciutat durant un curt període de temps a finals de S XVII.
La zona més espectacular de la
fortalesa és la torre octogonal anomenada “Bourtzi”, situada en una petita illa
unida al continent per un passarel.la de pedra, i construïda pels otomans a
inicis de S XVI.
Llotja és un mot que deriva de l’italià
“logia”, que significa pòrtic, perquè en els seus inicis era sota els pòrtics
d’esglésies o edificis civils on tenien lloc els intercanvis i transaccions
comercials que realitzaven els mercaders, si bé amb el temps van passar a
realitzar-se en edificis construïts amb aquesta única finalitat.
València tenia al S XV una llotja
anomenada “Llotja de l’Oli”, però s’havia quedat petita, degut a que el comerç,
especialment el de la seda, havia agafat un gran impuls, fins el punt que
València va arribar a prendre el relleu de Barcelona com a motor econòmic dels
territoris de la Corona d’Aragó.
Així, l’any 1469 el Consell
General de la Ciutat va aprovar construir una nova seu de la llotja, les obres
de la qual van començar l’any 1482, dirigides per l’arquitecte Pere Compte, que
agafaria com a model la Llotja de Mallorca, aixecada uns anys abans – l’any
1448 – per l’arquitecte Guillem Sagrera.
L’edifici no va estar finalitzat
del tot fins l’any 1548, tot i que algunes parts, com l’emblemàtica i original
Sala de Contractació ja estaven enllestides l’any 1498.
El resultat final és una gran
obra mestra de l’arquitectura civil del gòtic tardà, -si bé amb alguns elements
renaixentistes-, i per aquest motiu l’any 1996 va ser declarada per la Unesco
Patrimoni de la Humanitat.
11- Torre de Belém, Lisboa (Portugal)
La Torre de Belem és un altre
monument representatiu dels moments finals del gòtic, que a Portugal rep el nom
d’estil manuelí, en honor del rei portuguès Manuel I (1469-1521).
La torre va ser construïda amb
una finalitat defensiva durant els anys finals del regnat de Manuel I, entre
1514 i 1520, i va incorporar una novetat important en aquell moment com és el
baluard, que estava adaptat al nou armament de l’Edat Moderna, l’artilleria, és
a dir els canons.
L’arquitecte escollit per aquest
projecte va ser Francisco de Arruda, que havia treballat anteriorment al
Marroc, cosa que li va permetre introduir alguns elements decoratius
d’influència àrab, com els arcs, balcons, i voltes de la torre.
A més a més la Torre de Belem té
un altre element decoratiu de procedència “exòtica”; es tracta d’una petita
escultura situada a un dels angles de la façana de la torre que representa un
rinoceront, un animal que poc temps abans havia produït un gran impacte al rei
Manuel I i a tot el país, i que hi havia arribat com obsequi per al monarca des
de l’Índia.
La Torre de Belem juntament amb el
proper Monestir dels Jerònims és Patrimoni de la Humanitat des de l’any 1983.
12 – Recinte emmurallat de la Vila Vella, Tossa de Mar (Catalunya)
No hi ha dubte que Tossa de Mar és una de les poblacions amb més encant de la Costa Brava, i en bona part és degut al seu espectacular nucli medieval, que encara conserva quasi tot el seu perímetre emmurallat.
La Tossa medieval va néixer a
l’entorn del Castell, construït l’any 1187 a instància de l’abat del Monestir
de Ripoll, el senyor i propietari d’aquelles terres.
Ben aviat la vila va protegir-se
amb les muralles, aixecades a finals de s. XII o inicis de s. XIII, però no van poder
resistir l’atac de la flota francesa, que l’any 1285 va incendiar la població i
va enderrocar gran part de les muralles.
Això va suposar haver de
construir gairebé una nova muralla al s. XIV, que és la que s’ha conservat fins
els nostres dies.
El recinte emmurallat de la
Vila Vella a més de la muralla amb les 7
torres, compta amb altres monuments gòtics interessants com són les restes de l’església
Vella de Sant Vicenç, i el Palau del Batlle, actualment la seu del Museu
Municipal.
Malauradament hi ha parts del nucli
medieval que ja no es conserven, com el Castell, que va ser enderrocat l’any
1917 per tal de poder construir el far, situat al capdamunt del turó de la Vila
Vella.
Como siempre, me has descubierto algún lugar del que ni siquiera había oído hablar. En este caso, la fortaleza de Methoni. Tampoco he visitado el castillo de Doune, el ayuntamiento de Wroclaw ni las murallas de Tossa de Mar.
ResponEliminaEs curioso que hayamos coincidido en el Palazzo Pubblico de Siena y que ninguno de los tres hayamos puesto el de Florencia, muy atractivo también.
Excelente lista, enhorabuena.
Un abrazo y a por el siguiente.
Hola Floren,
EliminaTanto el Palazzo Pubblico de Siena como el de Florencia son una maravilla, pero me gustó un poco más el de Siena. Me supo mal no haber podido entrar para ver sus salas con frescos, pero en Siena sólo estuvimos 1 día y priorizamos la visita completa a la Catedral, su Baptisterio, Cripta y su pequeño museo.
Un fuerte abrazo
Dani
Una molt bona tria de monuments. M'has descobert alguns que no coneixia. CH
ResponEliminaMoltes gràcies. Una abraçada. Dani
Elimina