11 DIES DE RUTA PER BÈLGICA I PAÏSOS BAIXOS (IV): AMSTERDAM, ZAANSE SCHANS I KINDERDIJK
Mapa detallat de la ruta realitzada els dies 6, 7 i 8 pel matí
AMSTERDAM
L’elegant edifici de l’Estació Central d’Amsterdam, construït a finals de S XIX en estil neorenaixentista, ens dóna la benvinguda a la ciutat més turística i coneguda dels Països Baixos i que és la seva capital, tot i que el Parlament i el Govern tenen la seu a La Haia (Den Haag en neerlandès).
Per arribar fins al centre d’Amsterdam hem tardat més del
previst, atès que hem tingut dificultats per trobar places lliures als P + R els aparcaments dissuasoris situats als afores de la ciutat.
Abans de tot considero interessant fer una menció dels
Canals d’Amsterdam, atès que són un dels principals reclams de la ciutat i des
de l’any 2010 la Unesco els va declarar Patrimoni de la Humanitat
A finals de s. XVI Amsterdam era una pròspera ciutat, bàsicament
a causa dels grans beneficis del comerç marítim.
D’aquesta manera el nucli medieval s’havia quedat petit i calia ampliar el
territori, però no era fàcil perquè era terreny d’aiguamolls i a més el riu
Amstel causava inundacions periòdiques.
Mitjançant un enginyós i ben planificat sistema de
drenatges, de dics, i de desviar
parcialment el curs del riu Amstel, a inicis de s. XVII es va crear una innovadora
xarxa de canals concèntrics i intercomunicats que tenia una doble finalitat
comercial i defensiva; és a dir el canal més exterior servia de fossar de la
ciutat alhora que era una via d’entrada i sortida de les mercaderies.
Aquesta planificació
urbanística no es va limitar a les grans obres d’enginyeria hidràulica, sinó
que va anar més enllà, amb el disseny de les cases i dels carrers.
Atès que els canals i l’aigua són un dels principals
protagonistes d’Amsterdam, el primer que fem només posar els peus a la ciutat
és agafar un transbordador gratuït
que fa un petit recorregut per la zona
portuària d’Amsterdam i que té la parada en un moll molt proper a l’Estació
Central.
El trajecte no és gaire espectacular ni ofereix grans
panoràmiques, però ens permet apreciar que Amsterdam no només viu del passat, sinó que també l’arquitectura contemporània i
innovadora forma part de la ciutat.
Finalitzada la petita ruta amb el ferry ens endinsem pels
carrers i canals d’Amsterdam i començarem per una zona emblemàtica d’Amsterdam:
el mític Barri Vermell.
Aquest sector de la ciutat és mundialment conegut pels
vistosos locals il.luminats amb llums vermells – d’aquí l’origen del nom del
barri - on s’exerceix la prostitució de manera legal, una activitat
arrelada al nucli antic d’Amsterdam des de
fa molts segles, possiblement ja des del S XIV quan molts mariners que
arribaven a la ciutat tenien ganes de “marxa”.
Cal destacar que al Barri Vermell és ben vàlid el tòpic de
sexe, droga i rock’n roll, atès que a més hi trobem bars i locals de música, i
els famosos “cofee shop”, on és legalment permès consumir tant marihuana com haixix.
Com a contrapunt de les activitats considerades
“pecaminoses”, al Barri Vermell trobem Oude Kerk, del S XIV, l’església més
antiga que es conserva a Amsterdam.
Personalment és una zona que no vaig trobar especialment
atractiva, sinó tot el contrari, ja que la massificació dels seus carrers feia
molt difícil passejar amb comoditat.
Lamentablement la massificació no és exclusiva del Barri
Vermell, sinó també de molts altres sectors cèntrics de la ciutat com , Plaça Dam, els comercials Kalverstraat i Leidsestraat o China Town.
Afortunadament hi ha zones d’Amsterdam on vam poder passejar
més tranquils, com els canals propers a Montelbaanstoren (la Torre del Rellotge) possiblement la zona que més ens va agradar de la capital holandesa.
Cal fer també una menció del Begijnhof, un altre petit oasi
dins de l’estressant nucli antic d’Amsterdam.
Els begijnhof eren comunitats formades per les beguines, dones que feien una vida dedicada a Déu i alhora als més necessitats com malalts i pobres. A diferència dels ordes de monges no feien vots, i eren lliures de poder marxar de la comunitat.
Dins del Begijnhof possiblement podem trobar com element més destacat, la casa més antiga que es conserva a Amsterdam, que és de fusta i d'inicis del S XVI.
Els begijnhof eren comunitats formades per les beguines, dones que feien una vida dedicada a Déu i alhora als més necessitats com malalts i pobres. A diferència dels ordes de monges no feien vots, i eren lliures de poder marxar de la comunitat.
Dins del Begijnhof possiblement podem trobar com element més destacat, la casa més antiga que es conserva a Amsterdam, que és de fusta i d'inicis del S XVI.
Casa de fusta del s. XVI, Begijnhof d'Amsterdam
És obvi que Amsterdam té molts altres punts d’interès, com
el barri Jordan, el VondelPark,-pulmó verd de la ciutat-, o els seus abundants
museus, alguns d’ells de fama mundial com el Rijkmuseum, el Van Gogh, o la Casa
d’Ana Frank.
De totes maneres no pretenc ser una guia, i per
això us deixo l’enllaç a I amsterdam , la pàgina oficial de turisme d'Amsterdam, que és molt complerta.
Finalitzaré Amsterdam referint-me a un aspecte important
dels viatges: l’allotjament.
Atès que durant la ruta ens vam moure amb cotxe, la situació
de l’hotel/hostel no suposava cap problema, i per això vam triar el Lucky Lake Hostel , situat a uns 15 km del centre les 2 nits d’Amsterdam, i reservat a través
d'hostelworld.com.
El preu i la bona valoració dels usuaris van ser els
factors determinants, atès que teníem algunes referències molt negatives
d’altres hostels d’Amsterdam.
En general la nostra opinió també és favorable i és de
destacar els següents punts a favor: l’amabilitat de tot el personal,
l’esmorzar inclòs al preu, lloc net, la tranquil·la situació a la vora d’un
bonic llac i l’originalitat de les “habitacions”.
Pel contrari, la situació allunyada del centre ens va fer
perdre temps als desplaçaments, alhora que no vam poder gaudir de l’ambient
nocturn d’Amsterdam.
ZAANSE SCHANS
Saturats de l’excessiva massificació que no esperàvem trobar-nos
a Amsterdam, a mitja tarda posem rumb a Zaanse
Schans, un petit poble situat a uns 20 km . al nord-oest d’Amsterdam, i del que
teníem molt bones referències.
Afortunadament Zaanse Schans és l’antagonisme d’Amsterdam en
quant a abundant presència de turistes.
Bé, no és que ens trobem sols, però el fet d’arribar gairebé
a l’hora en què molts europeus ja pensen en anar a sopar ens facilita la
visita. A més hem d’afegir que ha tornat ha sortir el sol després d’un matí
que amenaçava pluja.
Zaanse Schans és un gran ecomuseu a l’aire lliure on és
possible apreciar tal com era la vida rural abans de la revolució industrial.
Si busqueu els típics molins de vent holandesos, allí els
trobareu –la majoria amb més de 2 segles d’antiguitat- , igual que les cases de
fusta tradicionals; tot plegat en un entorn bucòlic, a la vora del riu Zaan i
envoltat d’aiguamolls i pastures.
En fi una visita molt aconsellable, especialment indicada per
als que desitgeu un ambient més relaxat i allunyat de la gran ciutat i fer un
agradable passeig fins el darrer dels 8 molins.
A més a més, té bona comunicació amb transport públic des
d’Amsterdam, ja sigui amb tren o autobús. Aquí teniu l’enllaç que explica com
arribar fins Zaanse Schans
KINDERDIJK
Si el dia anterior havíem acabat visitant molins, avui també
el començarem amb molins, però cal fer uns quants km. per autopista,
concretament uns 100 km ., fins a Kinderdijk, situat molt a prop de
Rotterdam.
Kinderdijk és un conjunt de 19 molins de vent construïts cap
el 1740 amb la finalitat de drenar les aigües del pòlder d’Alblasserwaard.
Atès que és la major concentració d’antics molins que
sobreviu als Països Baixos, la Unesco ho va declarar Patrimoni de la Humanitat
l’any 1997.
Hi ha 3 maneres possibles de visitar l’agrupació de molins:
a peu, amb bicicleta o amb vaixell, i no cal dir que és un agradable passeig a la
vora del canal.
Us aconsello anar fins els darrers molins, ja que com més lluny arribeu, menys gent trobareu.
Alguns molins poden visitar-se per dins - l'entrada és de pagament-, on s'explica la història i el funcionament d'aquests "gegants" -paraules del Quixot- del s. XVIII.
Us aconsello anar fins els darrers molins, ja que com més lluny arribeu, menys gent trobareu.
Alguns molins poden visitar-se per dins - l'entrada és de pagament-, on s'explica la història i el funcionament d'aquests "gegants" -paraules del Quixot- del s. XVIII.
Des dels molins de Kinderdijk donem per finalitzada la petita ruta pels Països Baixos i tornem a Bèlgica, on ens espera Flandes.
Vam estar a Amsterdam però no coneixem les inmediacions! Està vist que seria molt recomanable fer un road trip per Holanda! :)
ResponEliminaHola,
EliminaEn efecte, la zona propera a Amsterdam té moltes coses d'interès, tot i que nosaltres vam fer un petit tast: Zaanse Schans i Utrecht. Serà qüestió de repetir i donar una 2a oportunitat a Amsterdam. Salutacions
Que maco que és tot això! Jo vaig estar a Amsterdam fa moooolts anys però no conec res més del país. Llegint les teves entrades cada vegada tinc més clar que les properes vacances amb cotxe seran cap allà!
ResponEliminaHola Sandra,
EliminaÉs un viatge molt aconsellable, i si el feu amb cotxe, intenteu aparcar sempre als P+R, els parkings dissuasoris dels extraradis, que fan un preu conjunt molt bo de parking amb transport públic anada i tornada. Al centre ciutat és caríssim tant aparcar al carrer com a un parking. Salutacions
Les zones rurals són precioses. Els molins tenen un encant especial. Chus
ResponEliminaHola, en efecte, els molins de vent al costat de l'aigua, i si fa sol, són molt estètics
EliminaHola Eva,
ResponEliminaEn efecto, los Beaterios son preciosos, y además proporcionan una paz y una serenidad que cuesta de encontrar en el resto de la ciudad. Saludos.
Muy bonitas las fotos ademas el articulo muy interesante!!! XD
ResponEliminaGracias Pedro. Cuando hay buena luz, es más fácil que salgan bien las fotos.
EliminaSaludos