RUTA PER 10 TRESORS MODERNISTES DE BARCELONA
El modernisme és un gran moviment artístic que es va estendre per Europa des de 1890 i fins als voltants de 1910, si bé cal tenir present que no va tenir una implantació global, sinó que va dependre molt de cada zona i/o país. No obstant a nivell intern de cada país també hi va haver diferències marcades en la presència del modernisme, com el cas de Bèlgica, en què fora de la capital, Brussel.les, l’”Art Nouveau” – denominació que rep el modernisme tant a Bèlgica com a França- és gairebé testimonial.
Segons el catedràtic d’història
de l’art José Antonio Ramírez Domínguez
és possible distingir 3 característiques
comunes en el modernisme europeu:
- Els antecedents del modernisme es troben en el “medievalisme” d’algunes nacions europees, essent el neogòtic anglès (gothic revival) i català 2 exemples destacats.
- El modernisme pretén imitar els processos i les formes de la naturalesa, i per això existeix un clar predomini de les línies corbes, les formes asimètriques, i motius florals i animals. De totes maneres pel que respecta a l’ús de les línies corbes l’arquitecte escocès Mackintosh és un dels casos excepcionals i opta més per la línia recta.
- Com a rebuig per la funcionalitat i la dissociació entre la bellesa i la vida quotidiana que havia aportat la revolució industrial, el modernisme tracta d’aconseguir una fusió entre la vida i l’art, de manera que l’edifici ideal és concebut com una gran obra d’art i un gran conjunt que integra també l’escultura, la vitralleria, el trencadís, la pintura, la forja, el mobiliari i les arts decoratives. En aquest sentit no ha de sorprendre que grans arquitectes modernistes com Gaudí també haguessin dissenyat alguns mobles com cadires, bancs i miralls per als seus edificis.
En aquest marc històric i de
transició del S XIX al S XX Barcelona va ocupar un paper destacadíssim, atès
que va ser una de les ciutats europees
on el modernisme va tenir més èxit i acceptació.
Durant la segona meitat del s. XIX
Barcelona va viure una gran època de prosperitat econòmica i de creixement
urbanístic, en què hi va tenir molt a veure l'Exposició Universal de 1888, un
esdeveniment que és considerat com el tret de sortida del modernisme a
Barcelona.
De totes maneres cal matisar que
alguns arquitectes com Domènech i Montaner i Gaudí ja havien construït alguns
edificis d’estil modernista amb anterioritat a l’Exposició Universal de 1888.
En aquest context de gran
prosperitat econòmica un dels grans afavorits va ser la burgesia barcelonina (
i catalana), especialment la burgesia industrial, que s’havia enriquit molt.
Aquesta burgesia va ser un dels
principals promotors de la nova arquitectura, que va trobar una gran
oportunitat de lluir i exhibir el seu poder econòmic en les seves noves
residències, moltes d’elles construïdes a l’Eixample, la zona que s’havia posat
de moda a la ciutat, després que s’haguessin enderrocat les muralles l’any
1854.
La Casa Comalat, un exemple d'edifici modernista construït a l'Eixample de Barcelona
No obstant, l’arquitectura
modernista no només va ser exclusiva de l’Eixample, sinó que també van
construir-se nous edificis a Ciutat Vella o bé a altres zones que en aquella època encara no
estaven integrades a Barcelona, com Sarrià, Sant Gervasi, o Gràcia, i que
anirien destinats com a segones residències.
Malgrat el paper tan important
que va tenir la burgesia en el modernisme de Barcelona, no podem obviar que els
edificis modernistes a més de ser destinats a habitatges per a les classes més
benestants van tenir altres usos: com a equipaments públics (hospital, palau de
justícia), fàbriques, col·legis o bé esglésies.
No puc finalitzar aquest preàmbul
sense fer un petit esment de la vessant més intel.lectual i literària del
modernisme, que va suposar una reafirmació del sentiment català que havia
sorgit amb la “Renaixença”, el moviment cultural
nascut durant el segon quart del s. XIX, que
va recuperar l’ús del català després d’haver estat prohibit per Felip V l’any
1716 amb els Decrets de Nova Planta.
Abans de passar a fer el
recorregut per aquests 10 tresors modernistes de Barcelona us deixo l’enllaç
als articles de la Cristina, el Floren i el Jordi, perquè novament tots 4 participem
en un nou repte conjunt dedicat al modernisme a Europa, Espanya, Catalunya i Barcelona
respectivament. No deixeu de llegir les seves interessantíssimes propostes, que
es complementen molt bé:
- Cristina: diez obras imprescindibles del modernismo en Europa
- Floren: 10 edificios modernistas que no debes perder de vista (en España)
- Jordi: Modernismo catalán: 10 obras maestras más allá de Barcelona
- Cristina: diez obras imprescindibles del modernismo en Europa
- Floren: 10 edificios modernistas que no debes perder de vista (en España)
- Jordi: Modernismo catalán: 10 obras maestras más allá de Barcelona
Mapa amb els 10 edificis de la ruta modernista per Barcelona
Bé, som-hi amb la ruta modernista per Barcelona que us he preparat, en què he intentat reunir tant la màxima varietat possible d’edificis: habitatges, esglésies, col·legis, hospitals, fàbriques; així com el major número possible d’arquitectes més enllà de Gaudí, Domènech i Montaner i Puig i Cadafalch.
1 - Palau Güell
El Palau Güell és una obra de joventut de Gaudí, que en aquella època tenia 34 anys, i va ser el un dels primers encàrrecs que va rebre d’Eusebi Güell, que volia construir la seva residència familiar en uns terrenys propers a la cèntrica Rambla de Barcelona.
Les obres van començar l’any 1886
i van finalitzar l’any 1890. En el Palau Güell Gaudí ja va poder deixar el seu
segell personal en diferents punts de la casa, destacant els espectaculars
forjats de la façana, el menjador amb
pintures murals, i el terrat, amb unes xemeneies de formes capritxoses que
recorden les de la Pedrera.
L’any 1984 el Palau Güell va ser
inscrit en la Llista del Patrimoni Mundial de la Unesco com a part integral del
bé “Obres d’Antoni Gaudí”.
2 - Editorial Montaner i Simón
A l’igual que el Palau Güell, l’editorial Montaner i Simón és un edifici del modernisme primerenc, que va ser construït per un altre arquitecte emblemàtic del modernisme català: Lluís Domènech i Montaner.
Ramon Montaner i Francesc Simón
havien fundat l’empresa Editorial Montaner i Simón l’any 1861, l’any 1879 van
comprar uns terrenys al carrer Aragó, a l’Eixample de Barcelona, que estava en
plena fase de creixement i van encarregar la construcció de la nova seu de
l’editorial al jove arquitecte Lluís Domènech i Montaner, que va començar els
treballs l’any 1881 i que era nebot de Ramon Montaner, un dels 2 socis de
l’editorial.
L’edifici va ser acabat totalment
l’any 1885 i va ser el primer en tot
l’Eixample de Barcelona en combinar l’ús del maó vist amb ferro a la façana,
alhora que incorporava elements de l’arquitectura clàssica i mudèjar, així com el
vidre, que proporcionava llum natural.
Des de l’any 1990 és la seu de la
Fundació Antoni Tàpies.
L’industrial Romà Macaya i Gibert va encarregar l’any 1898 a l’ arquitecte Josep Puig i Cadafalch - junt amb Gaudí i Domènech i Montaner van ser els 3 arquitectes de més renom del modernisme català - el projecte d’una gran mansió familiar al Passeig de Sant Joan, a l’Eixample de Barcelona, que va ser finalitzada l’any 1901.
Tota la façana, tret del sòcol de pedra, és estucada en blanc i recoberta d'esgrafiats i també destaca per les escultures, que són obra d’Eusebi Arnau.
Cal citar com a detall anecdòtic
que al capitell esquerre de l’entrada principal
hi ha la figura d’un ciclista, molt possiblement una representació de
l’arquitecte Puig i Cadafalch, que simultàniament dirigia les obres de
remodelació de la Casa Amatller i havia de desplaçar-se amb bicicleta d’una
casa a l’altra.
Així mateix el pati interior és
interessant, amb alguns elements decoratius de caire arabitzant
Actualment la Casa Macaya pertany
a l’Obra Social de la Caixa.
4 - Església de la Mare de Déu del Roser de Pompeia (Caputxins de Pompeia)
L’orde dels caputxins va encarregar a l’arquitecte Enric Sagnier la construcció d’una nova església i d’un nou convent a la Diagonal de Barcelona l’any 1908.
El conjunt de l’església i el convent va ser
finalitzat l’any 1915, en estil neogòtic, emprant-se com a material únicament la pedra a
la façana de l’església, i combinant pedra i maó al convent.
Així mateix cal destacar que a la
façana de l’església hi ha 2 obres escultòriques de Josep Llimona: un relleu a
la porta i la imatge de Sant Francesc d’Assís al gablet superior.
Entre tants edificis modernistes que trobem distribuïts per Barcelona hi ha alguns que injustament passen desapercebuts, i el Palau Mornau, situat a Ciutat Vella, n’és un d’ells.
Tot i ser un edifici del S XVI o
XVII, Manuel Joaquim Raspall - un arquitecte modernista especialment conegut pels
seus treballs a diferents municipis del Vallès Oriental – hi va fer una
important ampliació i reforma l’any 1908, que va donar-hi l’actual aspecte
modernista.
Com elements més destacats de les
reformes de Raspall cal fer esment d’una bonica tribuna afegida a la primera planta
de la façana del carrer Ample, els ferros forjats dels balcons, així com la
decoració interior.
És una de les obres menys conegudes d’Antoni Gaudí, que inicialment no havia rebut l’encàrrec del projecte, sinó que va ser contractat l’any 1889, quan ja s’havien posat els fonaments de l’edifici en uns terrenys que havia comprat la Companyia de Santa Teresa de Jesús a Sant Gervasi, que encara no era un barri de Barcelona, sinó un municipi independent.
En la construcció de l’edifici
Gaudí va estar condicionat pel baix pressupost, que obeïa tant als limitats
recursos econòmics com al desig d’austeritat de la Companyia de Santa Teresa
de Jesús.
La solució que va adoptar Gaudí
va ser l’ús del maó, un material molt més econòmic que la pedra, però que no
era infreqüent entre els arquitectes modernistes.
De totes maneres Gaudí no va
tenir problemes per afegir-hi el seu segell personal, ja sigui amb elements
decoratius com les creus de quatre braços als angles de l’edifici, o bé amb
reixes de ferro forjat a la façana.
L’edifici està rematat amb
merlets com si fos un castell, un detall que alguns estudiosos de l’obra de
Gaudí han vist com una al·lusió a l’obra de Santa Teresa “El Castell Interior”.
La Casa Comalat tot i no ser molt coneguda, és considerada com un dels millors exemples del modernisme de l’Eixample de Barcelona.
Va ser construïda entre 1906 i
1911, en un estil modernista tardà, i l’arquitecte encarregat del projecte va
ser Salvador Valeri i Pupurull.
La façana principal de la casa
dóna a l’avinguda Diagonal, però al meu parer la més original i espectacular és
la part posterior, que dóna al carrer Còrsega, i que exhibeix un fantàstic
repertori de l’art modernista: ceràmica i trencadís de diferents colors,
vitralls, asimetries, curvatures.
Nogensmenys, l’interior de la casa
també està bellament decorat, però malauradament és privada, i el porter no em
va deixar passar del vestíbul ni tampoc em va deixar fer cap foto – això sí, m’ho
va dir educadament-.
A finals de s. XIX l’edifici
medieval de l’Hospital de la Santa Creu, situat a Ciutat Vella, resultava
clarament obsolet davant el gran creixement demogràfic i les noves necessitats
de Barcelona.
L’any 1896 es produí un fet que afavorí el trasllat de l’hospital a una zona allunyada de la Barcelona
medieval: la defunció del ric banquer Pau Gil i Serra, que va deixar en
testament un fons per a un nou hospital, condicionat a que comptés amb tots els
avenços tecnològics, mèdics i arquitectònics de l’època i a que fos erigit sota
l’advocació de Sant Pau.
Era qüestió de temps que
arribessin a un acord els marmessors de Pau Gil i la Junta de l’Hospital de la
Santa Creu, acord que finalment es va formalitzar l’any 1901, i que va permetre
que ja a l’any següent es pogués col·locar la primera pedra.
L’arquitecte escollit per a dur a
terme el projecte del nou Hospital de la Santa Creu i Sant Pau va ser Lluís Domènech
i Montaner, un dels de més prestigi del moment.
Domènech i Montaner va comptar
amb total llibertat a l’hora de dissenyar el gran recinte hospitalari que ocuparia una
extensió equivalent a 9 illes de l’Eixample, i es va inspirar en els hospitals
més moderns d’Europa del moment, que estaven construïts mitjançant pavellons
aïllats entre sí per motius d’higiene.
No obstant va afegir algunes solucions arquitectòniques inèdites fins el moment, com una galeria subterrània que comunicava els pavellons entre sí.
En la construcció dels pavellons
Domènech i Montaner va optar pel maó, i no va escatimar recursos en l’original
decoració tant interior com exterior, amb abundància de mosaics, ceràmiques
policromades, escultures, forja i vitralls.
Lluís Domènech i Montaner va
morir l’any 1923, amb les obres sense
finalitzar, una tasca que va completar el seu fill Pere Domènech i Roura l’any
1930, quan l’hospital finalment va poder ser inaugurat per Alfons XIII.
L’any 1997 l’Hospital de Sant Pau
junt amb el Palau de la Música Catalana, que també és obra de Domènech i
Montaner, va ser inscrit en la Llista del Patrimoni Mundial de la Unesco.
El modernisme també va ser capaç d’endinsar-se en el camp l’arquitectura industrial, i la Fàbrica Casaramona n’és un dels millors exemples.
Josep Puig i Cadafalch va ser
l’arquitecte contractat l’any 1909 per l’industrial cotoner Casimir Casaramona
per a projectar i construir la seva nova fàbrica als peus de la muntanya de
Montjuïc, atès que l’anterior, que estava al barri del Raval de Barcelona,
s’havia cremat recentment.
La Fàbrica Casaramona és un model
d’arquitectura funcional de maó, però sense descuidar els detalls ornamentals
típics del modernisme català: el ferro forjat, la ceràmica, el trencadís, i els
merlets de maó.
Així mateix cal destacar que va
ser una de les fàbriques més modernes i segures
de l’època, de manera que es va
construir en mòduls o pavellons enlloc d’una sola nau, per tal d’evitar la propagació
de possibles incendis. En aquest sentit les 2 característiques torres de la
fàbrica eren antics dipòsits d’aigua com una mesura més contra incendis.
La Caixa (Caixabank) va comprar la fàbrica l'any 1963 i l'any 2002 va transformar-la en la seu del Caixaforum, després d'haver realitzat una gran restauració i importants reformes en què van intervenir arquitectes de gran prestigi com Arata Isozaki.
La Caixa (Caixabank) va comprar la fàbrica l'any 1963 i l'any 2002 va transformar-la en la seu del Caixaforum, després d'haver realitzat una gran restauració i importants reformes en què van intervenir arquitectes de gran prestigi com Arata Isozaki.
L’avinguda del Tibidabo, situada
a la part alta de Barcelona, va néixer com un projecte d’urbanització en forma
de ciutat jardí i com a segona residència per a les classes adinerades, ideada
pel doctor Salvador Andreu, que havia comprat moltes hectàrees de terreny en
aquella zona l’any 1900.
Moltes de les cases que trobem
per aquesta elegant avinguda van ser construïdes en estil modernista, i una de
les més destacades és la Torre Andreu, més coneguda com “La Rotonda”, situada
just a l’inici de l’avinguda.
Adolf Ruiz i Casamitjana va ser
l’arquitecte que va projectar La Rotonda, inaugurada l’any 1908 com un
equipament hoteler, concretament l’Hotel Metropolitan, que va adquirir gran
prestigi durant les primeres dècades del s. XX.
La Rotonda és un edifici en forma
d’L , amb un cos cilíndric al vèrtex, que està rematat per un característic
templet-mirador, que és el que dóna nom a l’edifici. Lluís Bru i Salellas va
ser el responsable de la decoració ceràmica d’aquesta pèrgola, amb una vistosa
policromia de temàtica diversa.
Malauradament una part de la
decoració modernista ha estat suprimida al llarg de les diverses reformes que
ha sofert l’edifici.
La darrera reforma important va
finalitzar l’any passat, i tampoc ha estat exempta de polèmica, perquè el Grup
Nuñez i Navarro – propietari de l’edifici des de 1999- ha estat acusat d’haver
estat poc respectuós amb la rehabilitació, i a més a més ha hagut d’acatar una
sentència judicial del TSJC desfavorable als seus interessos.
Una molt bona selecció, amb algún edifici desconegut per mi com l'esglesia de Sagnier. Tampoc sabia que el Palau Mornau era obra de Raspall, de la que fa 2 caps de setmana vaig visitar diverses obres.
ResponEliminaExcel.lent recorregut i, curiosament, gairebé exent dels edificis modernistes de Barcelona inclosos dins del Patrimoni de la Humanitat.
Hola Jordi,
EliminaTal com he comentat al preàmbul, he volgut donar veu al major número possible d'arquitectes modernistes i reconèixer la gran feina que van fer tots plegats, més enllà dels 3 arquitectes més mediàtics. Salutacions. Dani