4 RUTES DE SENDERISME I MUNTANYA PER ANDORRA (II)

Rutes de senderisme per Andorra

De nou torno a publicar una proposta de rutes de senderisme per Andorra, el país dels Pirineus. I és que fer senderisme a Andorra, un país amb una natura i uns paisatges paradisíacs, és una temptació gairebé impossible d’evitar.

Bé, doncs en la present entrada torno amb 4 noves propostes de rutes senderistes per Andorra de diferent durada: des de la més curta i senzilla, d’unes 2 hores, fins la més llarga, d’unes 5 o 6 hores. És important precisar que cap d’aquestes 4 rutes senderistes per Andorra té dificultats tècniques, sempre que les feu sense neu, és clar.

Som-hi doncs amb aquestes 4 rutes senderistes per Andorra, que apareixen d’acord amb el grau de dificultat, començant per la més fàcil i curta, i finalitzant amb la més llarga.

1- Mirador del Grau de la Llosa

Rutes de senderisme per Andorra, Pirineus

Aquesta curta ruta senderista us permetrà fer un tast de la Vall de Sorteny, declarada Parc natural, i situada a la Parròquia d’Ordino.

Des de l’aparcament i fins el refugi guardat de Sorteny la ruta senderista transcorre per una àmplia pista que puja de manera suau i progressiva. Des del refugi surt a mà esquerra un petit corriol que puja fins una collada. El mirador del Grau de la Llosa és a uns 5 minuts de la collada, i té molt bones vistes de la Vall d’Ordino.

Des del mirador del Grau de la Llosa cal retrocedir fins la collada, i aleshores agafar el sender a mà esquerra, que davalla a la bonica vall glacial de Rialb i torna a l’aparcament.

Rutes senderistes per Andorra, Pirineus

Dades pràctiques de la ruta senderista del mirador del Grau de la Llosa

-Durada total: 2 hores

-Longitud: 6 km

-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 400 m

-Grau de dificultat: Baix; és factible fer-la amb nens.

-Circular:

-Senyalització: Sense senyalitzar, però és fàcil de seguir.

-Fonts: Sí: a l’aparcament i al costat del refugi de Sorteny.

-Punt de sortida: Aparcament de la Rabassa, situat a la confluència de les valls de Sorteny i de Rialb. Per arribar-hi cal agafar la carretera CG3 direcció Ordino i estació d’esquí d’Ordino-Arcalís. Passat el Serrat i a l’alçada del km 18, surt a mà dreta una carretera asfaltada amb la indicació "P.N. de la Vall de Sorteny" que va fins l’aparcament.

-Cartografia disponible de la ruta: Sí, al wikilocEl darrer quilòmetre d’aquesta ruta no el vaig fer, per això veureu que algunes dades pràctiques que he posat no coincideixen amb les del wikiloc.

2- Estanys d’Ensagents

Estanys d'Ensagents, Andorra

Els estanys d’Ensagents estan situats en una amagada i solitària vall de la Parròquia d’Encamp, per tant un paratge ideal per gaudir de la natura i la muntanya sense trobar gairebé ningú. A més a més hi ajuda el fet que són molt menys coneguts i populars que el llac d’Engolasters, els llacs de Pessons o els estanys de Tristaina, tots 3 indrets amb un accés a peu molt més curt, especialment Engolasters.

La ruta senderista d’Ensagents s’endinsa inicialment per un camí que travessa un frondós bosc de pi negre que després deixa pas a un paisatge de muntanya gairebé pelat i rocallós fins arribar als estanys d’Ensagents.

Teòricament des dels estanys d’Ensagents podeu pujar fins l’Alt del Griu o el Pic dels Pessons, ja que segons la cartografia hi ha camí marcat, però en el meu cas vaig ser incapaç de trobar les fites, i vaig dubtar si realment hi ha camí senyalitzat o no.

Si us sobra temps, des d’Encamp val la pena arribar fins el Conjunt Històric de les Bons, un antic nucli medieval situat als afores d’Encamp.

Pirineus

Dades pràctiques de la ruta senderista dels Estanys d’Ensagents

-Durada total: 4 hores

-Longitud: 11 km

-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 660 m

-Grau de dificultat: Mitjà; és factible fer-la amb nens.

-Circular: No

-Senyalització: Bona; està senyalitzada amb punts grocs.

-Fonts: No en recordo, però en cas de necessitat hi passa el riu molt a prop.

-Punt de sortida: Borda del Tresà, al km 6 de la carretera CS-220, que surt des de la rotonda del Funicamp d’Encamp, i que està indicada com a “Cortals d’Encamp”.

-Cartografia disponible de la ruta: Sí, al wikiloc

3- Estanys del Siscaró

Els estanys del Siscaró són a la capçalera de la Vall d’Incles, una bonica vall alpina que pertany a la Parròquia de Canillo.

La ruta senderista dels estanys del Sistaró comença per un agradable camí que va paral·lel al riu d’Incles i que puja de manera suau fins arribar al Pont de la Baladosa.

Al Pont de la Baladosa trobareu la indicació del camí cap els estanys del Siscaró, marcat amb punts grocs, que també puja paral·lel al riu. Abans d’arribar als llacs passareu per un salt d’aigua i per un bonica plana d’aiguamolls i torberes, on hi trobareu la Cabana del Siscaró, un petit refugi lliure.

L’esforç de la pujada final acaba recompensat amb la visita als tres estanys del Siscaró, els dos primers gairebé junts, mentre que el tercer i el més alt, l’Estany de les Canals Roges, exigirà un petit sobreesforç d’uns 15 minuts que val la pena.

Basses del Siscaró, Andorra

Dades pràctiques de la ruta senderista dels Estanys del Siscaró

-Durada total: 4-4,5 hores

-Longitud: 13,62 km

-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 664 m

-Grau de dificultat: Mitjà; és factible fer-la amb nens. Si comenceu a caminar des del Pont de la Baladosa, la dificultat és baixa, perquè gairebé suposa un total de 2 hores menys de camí.

-Circular: No

-Senyalització: Bona; està senyalitzat amb punts grocs.

-Fonts:

-Punt de sortida: Aparcament situat a l’inici de la Vall d’Incles, al km 18 de la CG2, entre les estacions d’esquí d’El Tarter i de Soldeu. Si voleu escurçar l’excursió, podeu començar a caminar a partir del Pont de la Baladosa, situat al final de la Vall d’Incles, però heu de tenir en compte que a l'estiu la carretera que hi arriba és tancada, de manera que a partir de les 9 del matí haureu d’agafar un minibús.

-Cartografia disponible de la ruta: Sí, al wikiloc

4-  Vall de Rialb i Estany Blau

Rutes senderistes per Andorra

La Vall de Rialb es troba situada a la Parròquia d’Ordino, a tocar del Parc natural de Sorteny.  Possiblement és una vall menys popular i menys freqüentada que la veïna Sorteny, per tant un al·licient més per endinsar-vos per uns paratges més solitaris.

Durant la primera 1.30 h de camí la ruta senderista va remuntant el fons de la bonica Vall de Rialb,  amb un característic perfil en “U”, efecte de l’erosió de les glaciacions quaternàries.

Després us haureu de desviar a mà dreta, seguint les indicacions de “Port de Siguer” (la desviació està molt ben indicada), i afrontar el tram més dur de la ruta senderista de la Vall de Rialb.

El Port de Siguer, que fa frontera amb el departament francès de l’Arieja, posa fi a la pujada; i el panorama que es divisa tant del costat andorrà com francès fa oblidar de seguida l'esforç invertit en la pujada final.

Des del Port de Siguer és ben visible l’objectiu final de l’excursió: l’Estany Blau, ja situat a la banda occitana, i fàcilment assolible en un curt i suau descens d’uns 10-15 minuts.

Rutes senderistes per Andorra, Pirineus

Dades pràctiques de la ruta senderista de la vall de Rialb i l’Estany Blau

-Durada total: 4-5 hores

-Longitud: 12 km

-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 729 m

-Grau de dificultat: Mitjà; és factible fer-la amb nens.

-Senyalització: Correcta.

-Fonts: Sí.

-Punt de sortida: És el mateix que el de la ruta senderista del mirador del Grau de la Llosa: l’aparcament de la Rabassa, situat a la confluència de les valls de Sorteny i de Rialb. Per arribar-hi cal agafar la carretera CG3 direcció Ordino i estació d’esquí d’Ordino-Arcalís. Passat el poble del Serrat i a l’alçada del km 18, surt a mà dreta una carretera asfaltada amb la indicació "P.N. de la Vall de Sorteny" que va fins l’aparcament.

-Cartografia disponible de la ruta: Sí, al wikiloc

Mapa amb la localització de les 4 rutes de senderisme per Andorra

Altres entrades del bloc relacionades

4 rutes de senderisme per Andorra (I)