RUTA SENDERISTA PELS CINGLES I SALTS D'AIGUA DE LA VALL D'EN BAS, LA GARROTXA

La Garrotxa, ruta senderista per Catalunya, Girona

La Vall d’en Bas és un dels grans tresors de la comarca gironina de la Garrotxa, i amaga paisatges de gran bellesa, així com un poblament dispers, amb petits nuclis disseminats al llarg de tota la vall, que s’han lliurat de la febre especuladora de la construcció, que tant mal ha fet al nostre territori.

Per tant, la Vall d’en Bas compta amb diversos atractius turístics: pobles amb encant, patrimoni medieval, diversitat paisatgística, turisme poc massificat, gastronomia...

En la present entrada em centraré en el paisatge de la Vall d’en Bas, de manera que us proposo una ruta senderista que us permetrà gaudir de la bellesa i varietat paisatgística d’aquesta vall de la Garrotxa.

Bé, som-hi doncs amb aquesta ruta senderista pels salts d’aigua i cingleres de la Vall d’en Bas

DADES DE LA RUTA SENDERISTA PELS SALTS D’AIGUA  I CINGLES DE LA VALL D’EN BAS

La Vall d'en Bas, ruta senderista per la Vall d'en Bas, La Garrotxa, rutes de senderisme per Catalunya, Girona
Els Hostalets d'en Bas, punt de sortida i arribada de la ruta senderista per la Vall d'en Bas

-Durada total: Unes 5,5 hores, comptant les parades per fer fotos i per dinar.

-Longitud: 14,21 km.

-Desnivell positiu: 589 m.

-Grau de dificultat tècnica i física: A nivell físic, dificultat mitja. L’única dificultat tècnica és un pas que trobareu de pujada, equipat amb una corda fixa, que és fàcil de superar. Si ha plogut heu de tenir en compte dues coses: en primer lloc, estar atents al creuar les rieres que trobareu, perquè en alguns indrets la roca és molt relliscosa. En segon lloc, també trobareu alguns trams relliscosos amb fang durant el camí de pujada que va paral·lel al Salt de l’Olla.

-Senyalització: De pujada és gairebé inexistent. Començareu a trobar marques de color groc i pals indicadors a partir que arribeu a l’antic Camí Ral de Vic a Olot. Per això és gairebé obligat que porteu un aparell de GPS per descarregar-vos el "track" de wikiloc d'aquesta ruta senderista per la Vall d'en Bas. Si no porteu GPS, podeu optar per pujar pel Camí Ral, que no té pèrdua, però us perdreu passar pel costat del magnífic Salt de l’Olla.

-Millor època: Tot l'any, però recomano fer-la a la tardor o bé a la primavera. A la tardor gaudireu del festival de colors dels arbres caducifolis de la Vall d’en Bas, i a la primavera gaudireu dels tons groguencs dels camps de colza i l’aigua circularà amb alegria pels gorgs i salts d’aigua.

-Fonts: Almenys n’hi ha una, la Font de les Marrades, aproximadament a la meitat del recorregut, situada a l’antic Cami Ral de Vic a Olot, i poc abans de la “Mina dels Bandolers” .

-Circular:

-Punt de sortida: els Hostalets d’en Bas.

-Enllaços disponibles de la ruta: Sí, al wikiloc trobareu aquesta ruta per la Vall d'en Bas

Mapa interactiu de la ruta senderista per la Vall d'en Bas

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA SENDERISTA PER LA VALL D’EN BAS

ruta de senderisme per la Vall d'en Bas, la Garrotxa, Girona, natura, Catalunya

El punt de sortida d’aquesta ruta senderista per la Vall d’en Bas és el bonic poble dels Hostalets d’en Bas, declarat conjunt històric l’any 1970.

Des dels Hostalets d’en Bas cal agafar una pista, inicialment asfaltada, que circula entre els camps de colza de la Vall d’en Bas, que en primavera llueixen uns espectaculars i fotogènics tons grocs.

Després d’uns 10 minuts de caminar entre els camps de colza, haureu de desviar-vos de la pista principal, i agafar un corriol a mà dreta que puja paral·lel al torrent del Rec del Puig. Durant tot el tram d’aquest corriol podreu gaudir de les diverses gorgues i salts d’aigua que va formant aquest torrent. Possiblement el salt més espectacular que trobareu durant el camí de pujada és el Salt de l’Olla, una bonica cascada de més de 30 metres d’alçada, que recorda una mica la “Cola de Caballo” d’Ordesa.

ruta senderista per la Vall d'en Bas, la Garrotxa, Girona, natura
El Salt de l'Olla, la Vall d'en Bas

A partir del Salt de l’Olla toca canviar de marge, i de la dreta orogràfica passareu a pujar per l’esquerra orogràfica. Cal aclarir que quan ens referim a cursos d’aigua, el marge orogràfic dret o esquerra és sempre mirant des de la capçalera del riu, en sentit descendent. Per tant, si fem el recorregut de pujada, i pugem per la ribera dreta del riu, és en realitat l’esquerra orogràfica. En canvi, si fem el recorregut de baixada, la ribera esquerra del riu serà sempre  l’esquerra orogràfica.

Uns 5-10 minuts després de deixar el Salt de l’Olla trobareu la principal dificultat tècnica d’aquesta ruta senderista per la Vall d’en Bas: un pas equipat amb una corda fixa, que és fàcil de superar.

Després d’aquest pas equipat, el corriol continua pujant força dret durant una bona estona, fins que arribareu a l’antic Camí Ral de Vic a Olot, una autentica “autopista”, en comparació amb el corriol recorregut fins ara. Aquesta intersecció de camins és un bon lloc per recuperar forces, perquè és a uns pocs metres de la Font de les Marrades.

Només falta un petit tram per arribar al capdamunt de la cinglera que domina la Vall d’en Bas, però abans us  recomano desviar-vos a mà esquerra (està senyalitzat) per visitar unes formacions curioses, l’anomenada “Mina dels Bandolers”,  una esquerda d'uns 50 metres de llargada i una amplada entre 1 -1'5 metres. El seu nom està relacionat amb la llegenda segons la qual era un amagatall que els bandolers utilitzaven abans i/o després d’assaltar i robar els viatgers i mercaders que circulaven pel camí ral de Vic a Olot.

ruta senderista per la Vall d'en Bas, la Garrotxa, natura, Girona, Catalunya
La "Mina dels Bandolers"

Un cop dalt de la cinglera, podreu contemplar un dels salts d’aigua més bonics i espectaculars de tota la Vall d’en Bas: el Salt de la Coromina, que fa una caiguda vertical d’uns 100 m d’alçada. Uns graons tallats a la roca baixen fins l’inici del salt d’aigua, però si camineu uns 300 metres més, tindreu una millor panoràmica des d’un mirador situat al capdamunt de la cinglera.

Des d’aquest mirador ja sou molt a prop del llogaret de Falgars d’en Bas,  on a partir d’aquí comença el camí de baixada, inicialment per pista asfaltada que baixa per un bonic bosc mixt de faigs i roures fent diversos revolts, que podreu escurçar per un corriol marcat amb línies grogues.

Quan trobeu les primeres masies és que ja sou molt a prop dels Hostalets d’en Bas, el punt final d’aquesta fantàstica ruta senderista circular pels salts d’aigua i cingleres de la Vall d’en Bas.