RUTA SENDERISTA PEL PARC NATURAL DE LA SERRA DE MONTSANT (TARRAGONA)

Parc natural de la Serra de Montsant, natura, ruta de senderisme, Priorat, Tarragona

La Serra de Montsant és un massís muntanyós situat a la comarca del Priorat, a l’interior de la província de Tarragona. La seva gran singularitat geològica, la rica biodiversitat, i l’escàs grau d’humanització van ser motius més que suficients per a que l’any 2002 fos declarada parc natural.

El relleu de la Serra de Montsant és especialment espectacular i abrupte a la cara sud, on hi trobareu una gran i llarga muralla de roca conglomerada de més de 200 m d’alçada. És aquí on la Serra de Montsant assoleix les màximes altures, essent la Roca Corbatera el pic més alt, amb 1.163 m.

Hi ha diversos accessos per endinsar-se a peu i conèixer el Parc Natural de la Serra de Montsant, ja sigui a través dels graus de diverses dificultats que pugen pel vesant sud (Cornudella de Montsant, la Morera de Montsant, Escaladei), o bé des del vessant nord (Ulldemolins, Margalef).

Per això, en la present entrada us proposo una ruta senderista que us per permetrà conèixer la bellesa del Parc Natural de la Serra de Montsant penetrant des del vessant sud i desafiant les aparentment infranquejables cingleres.

Bé, som-hi doncs amb aquesta ruta senderista pel Parc Natural de la Serra de Montsant

DADES DE LA RUTA SENDERISTA PEL PARC NATURAL DE LA SERRA DE MONTSANT

Priorat, Catalunya, Tarragona, senderisme, Serra de Montsant, natura
La Morera de Montsant, punt de sortida i arribada d'aquesta ruta senderista pel Parc Natural de la Serra de Montsant

-Durada total: Entre 4.5 i 5 hores, comptant les parades per fer fotos i per dinar.

-Longitud:  Uns 12,8 km

-Desnivell: Uns 720 m.

-Nivell de dificultat tècnic i físic: Mig. El Grau de Salfores, que fareu de pujada, està considerat pel Parc Natural de la Serra de Montsant com de dificultat mitja, perquè té un petit tram horitzontal d’uns 4-5 metres equipat amb cadenes. Al meu parer és un pas molt poc aeri i el podeu passar bé si teniu una mínima experiència en muntanya. La resta de la ruta no té cap dificultat tècnica.

-Senyalització: La pujada pel grau de Salfores està senyalitzada amb marques de color blanc i groc, corresponents al PR C 14 (sender de Petit Recorregut). Després trobareu pocs senyals, però els pocs que hi ha estan situats en punts estratègics, a cruïlles on indiquen el camí correcte, de manera que és fàcil seguir aquesta ruta, sense necessitat de portar GPS.

-Millor època: Tot l'any excepte l’estiu, que hi fa molta calor.

-Fonts: Al Clot del Cirer hi ha una surgència, però en temps de sequera pot assecar-se del tot.

-Circular: Sí (excepte la desviació per anar a la Cova del Teix, que haureu de baixar i pujar pel mateix camí)

-Punt de sortida: La Morera de Montsant, a uns pocs metres de la seu del Parc Natural de la Serra de Montsant, a la part més alta del poble.

-Enllaços disponibles de la ruta: Sí, al wikiloc. No obstant, en aquesta ruta del wikiloc hi manca la variant que vaig fer, d'anada i tornada pel mateix camí fins la Cova del Teix.

Parc Natural de la Serra de Montsant, Priorat, Tarragona, natura
Mapa de la ruta senderista realitzada pel Parc Natural de la Serra de Montsant

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA SENDERISTA PEL PARC NATURAL DE LA SERRA DE MONTSANT

Parc Natural, senderisme, Grau de Salfores, Priorat, Tarragona, Catalunya,
Serra de Montsant

El punt de sortida d’aquesta ruta senderista pel Parc Natural de la Serra de Montsant és el poble de la Morera de Montsant. Des d’aquest poble haureu d’agafar el camí senyalitzat que porta al Grau de Salfores, amb marques de color blanc i groc del sender PR C 14 . Inicialment gairebé no guanya alçada i voreja alguns camps de vinyes, en direcció oest. Al cap d’uns 15 minuts passareu pel costat de la desviació a la via ferrada; haureu de seguir recte pel PR C 14 i les marques blanques i grogues. Poc després d’aquesta desviació el camí comença a guanyar alçada i a buscar el grau, que és el pas que permet salvar les grans parets dels cingles de la Serra de Montsant.

Després d’uns 20-25 minuts de la desviació de la via ferrada  i després d’una pujada força directa,  arribareu al punt clau del grau de Salfores, un pas equipat amb cadenes, d’uns 5 m de longitud, i que al meu parer es supera bé, perquè hi ha la suficient superfície per posar còmodament els peus, i a més a més és poc aèria i crec que serà difícil que tingueu sensació de vertigen.

Parc Natural, senderisme, Priorat, Tarragona, Catalunya
Grau de Salfores, Serra de Montsant

Pocs minuts després de superar aquest pas amb cadenes arribareu a un dels indrets més espectaculars d’aquesta ruta senderista pel Parc Natural de la Serra de Montsant: el Racó de Missa, un majestuós circ muntanyós que forma la cinglera.

Després del Racó de Missa el camí continua pujant i arribareu fins una collada, on trobareu un pal indicador metàl·lic amb 2 direccions a seguir: Cabacés o Albarca. Haureu d’anar direcció Cabacés, fins que després d’uns 5 o 10 minuts tornareu a trobar un altre pal indicador metàl·lic amb 3 direccions: haureu d’anar direcció Barranc de la Taverna, un sender que baixa fins la Cova del Teix. És un corriol ben marcat, tot i que en algun moment puntual el camí es difumina una mica entre la vegetació i les roques. Després de 15 minuts de baixada arribareu a la Cova del Teix, un bell i recòndit paratge on s’hi amaga una balma vigilada de ben a la vora per un teix de grans dimensions, anomenat el Teix de la Cova, amb una edat estimada de 1.200 anys, i declarat oficialment Arbre Monumental l’any 1992.

Parc Natural de la Serra de Montsant, Priorat, senderisme, Tarragona, Catalunya
Cova del Teix amb el teix monumental de 1.200 anys d'edat estimada

A continuació haureu de desfer el camí d’anada fins la collada on culmina el camí del Grau de Salfores, amb el pal indicador metàl·lic amb 2 direccions (Cabacés o Albarca). Aquí haureu d’agafar el corriol de l’esquerra, que no està senyalitzat, però sí que està ben fressat, amb les marques blanques i grogues, i que baixa cap el nord, en la direcció oposada al camí del Grau de Salfores.

Després d’uns 10-15 minuts de baixada arribareu al Clot del Cirer, un altre bell i recòndit indret del Parc Natural de la Serra de Montsant. En aquest cas es tracta d’una depressió del terreny, producte de la dissolució dels conglomerats, envoltada de balmes, amb una petita surgència d’aigua i presidida per un majestuós noguer. Antigament enlloc del noguer hi havia un gran cirerer, que li va donar el nom a aquest bonic paratge.

Des del Clot del Cirer no cal que torneu per on heu vingut, sinó que heu d’agafar un corriol que remunta per la llera d’un petit torrent sec i poc format.

Després d’uns 10-15 minuts de pujada per aquest torrent arribareu a la collada i trobareu un gran i solitari pi, el Pi del Cugat, lloc ideal per recuperar forces, atès que hi ha un estratègic banc de fusta als peus d’aquest pi.

Parc Natural, senderisme, Priorat, Tarragona, Catalunya
Grau de l'Espinós

A uns pocs metres del pi, hi ha un pal indicador metàl·lic, i haureu d’anar direcció Albarca, per la carena de la muntanya, durant uns 30-35 minuts aproximadament. Durant aquest recorregut de 30-35 minuts pel camí de la carena haureu de passar pel Piló dels Senyalets, un gran vèrtex geodèsic, i per la cruïlla que senyalitza el corriol que baixa al grau de la Grallera. Uns 500 metres després de la cruïlla del grau de la Grallera trobareu un altre pal indicador metàl·lic; hi haureu d’estar molt atents, perquè en aquest punt us haureu de desviar del camí carener i agafar el corriol de baixada, que al pal metàl·lic està indicat com a “Comellar de l’Espinós”.

Inicialment el camí baixa per la llera d’un barranc sec, fins que arriba a les parets de la Serra Major de Montsant. No obstant, a diferència del grau de Salfores, el grau de l’Espinós no té cap dificultat tècnica i es passa sense cap problema. Us recomano de baixar amb calma el grau de l’Espinós, perquè és un indret realment bonic de la Serra de Montsant, i trobareu algunes formacions de conglomerat de gran bellesa com les agulles anomenades el Rei i la Reina.

Un cop hagueu deixat enrere el grau de l’Espinós, en uns 20-25 minuts arribareu a la Morera de Montsant, punt final d’aquesta fantàstica ruta senderista pels graus del Parc Natural de la Serra de Montsant.