VIATGE DE 10 DIES A SICÍLIA: ITINERARI, ALLOTJAMENT I VALORACIÓ

Patrimoni de la Humanitat, Itàlia

Sicília és una illa situada al sud d’Itàlia,  amb una superfície total de 25.711 km2 -lleugerament superior a la superfície de la Comunitat Valenciana-, que la converteix en l’illa més gran de tot el Mediterrani.

A nivell turístic Sicília és un destí molt complet, amb atractius per a tots els gustos: un excepcional patrimoni tant cultural com arqueològic, sol i platja a l’estiu, natura, senderisme, gastronomia...

Nosaltres hem fet un primer tast de Sicília a l’octubre de 2023, amb una ruta de 10 dies amb cotxe, des de Catània fins a Palerm. Han estat 10 dies intensos i molt ben aprofitats, amb bon temps, en què hem pogut gaudir del patrimoni arqueològic; del Barroc de la Vall de Noto, al sudest de Sicília -declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco-; de l’arquitectura àrab-normanda de Palerm i Cefalú, també declarada Patrimoni de la Humanitat; de l’Etna, el volcà en actiu més gran d’Europa; de les platges; de la gastronomia, i de moltes altres coses. No obstant, ens han faltat dies, de manera que hem dedicat menys d'un dia sencer a Palerm, no hem pogut visitar les fantàstiques illes Eòlies, ni tampoc la part més occidental de Sicília. Per tant, sempre que disposeu de temps –i també de diners- crec que és molt millor fer una ruta de 15 dies per Sicília, que no pas 10 de dies.

En la present entrada compartiré amb vosaltres la nostra ruta de 10 dies per Sicília, així com l’allotjament, i la valoració, amb les coses que més em van agradar de Sicília, i les que menys, que també n´hi ha.

Bé, començo doncs, amb l’itinerari de 10 dies per Sicília:

ITINERARI DE 10 DIES PER SICÍLIA

Mapa amb l'itinerari per Sicília del 1r al 5è dia                                   Mapa amb l'itinerari per Sicília del 6è al 10è dia

-Dia 1: Arribada a l’aeroport de Catània, i visita a les poblacions costaneres d’Aci Castello, Aci Trezza i Acireale

-Dia 2: Taormina, Castelmola i Parc Arqueològic de Naxos

-Dia 3: Etna

-Dia 4: Siracusa i Noto

-Dia 5: Noto, Parc Arqueològic de Cava d’Ispica, Ragusa i Caltagirone

-Dia 6: Àrea arqueològica de Morgantina, Museu Arqueològic d’Aidone  i Vil·la Romana del Casale

-Dia 7: Vall dels Temples (Agrigento) i Scala dei Turchi (Agrigento)

-Dia 8: Parco delle Madonie, Cefalú i Caccamo

-Dia 9: Reserva natural dello Zingaro i Parc Arqueològic de Segesta

-Dia 10: Palerm i tornada a Barcelona amb avió

ALLOTJAMENT A SICÍLIA

Allotjament, Itàlia
Vistes de Piazza Armerina des de la terrassa de l'allotjament

En aquesta ruta de 10 dies per Sicília cada dia hem dormit a un allotjament diferent, i tots han estat reservats des del portal booking.com, a Sicília mateix, excepte els de la primera i l’última nit que ja els havíem reservat prèviament des de Barcelona. A continuació us passaré la relació dels 9 allotjaments de Sicília amb el preu i la meva puntuació. Cada allotjament té el seu corresponent enllaç a la web pròpia o bé a la de booking.com

1-  ChrisMare Hotel.

Situat a 6 km de Taormina. Vam pagar 49 euros per una habitació doble amb bany privat i esmorzar.

El millor: la ubicació, en primera línia de costa, la proximitat a Taormina, l’esmorzar amb un bon bufet lliure i la boníssima relació qualitat-preu.

El pitjor: és un hotel de 4 estrelles, però com a molt hi posaria 3.

La puntuació de booking: 7.8. La meva puntuació: 8

2- B&B Le Tre Rose di Maria

Situat a 13 km del “Funivia” (telefèric) de l’Etna. Vam pagar 30.5 euros per una habitació amb bany compartit i amb esmorzar.

El millor: la ubicació, molt propera a l’Etna, i el preu.

El pitjor: esmorzar molt senzill i casa aillada, de manera que cal agafar cotxe per anar a sopar.

La puntuació a booking.com:7.0. La meva puntuació: 6.5

3- Gli Ulivi Dell'Etna.

Situat a 20 km de Catània. Vam pagar 30.7 euros per una habitació amb bany privat i sense esmorzar.

El millor: la boníssima relació qualitat-preu, habitació espaiosa, l’amabilitat de la propietària, i que disposa de microones.

El pitjor: no hi ha servei d'esmorzar i no hi ha cap bar ni botiga a prop de l'allotjament.

La meva puntuació: 8. La puntuació a booking: 7.8

4-B&B Bella Vista

Situat a Noto. Vam pagar 46 euros per una habitació amb bany privat i esmorzar.

El millor: la bona ubicació, a 5 minuts a peu del centre de Noto.

El pitjor: Un cop ja reservat i pagat l’allotjament, ens van enviar un whatsapp i de forma molt poc amable ens van comunicar que havíem de pagar addicionalment 3 euros per persona i nit en concepte de l’impost municipal i a Booking no posava res. Havíem d’esmorzar a un bar proper, i estava tancat, sense que el propietari del B&B ens ho hagués advertit prèviament per whatsapp (no el vam arribar a conèixer, perquè l’entrada a l’allotjament funcionava teclejant un codi que ens havia passat prèviament).

La meva puntuació: 5. La puntuació a Booking: 7.1

5- B&B Umberto 33

Situat a Piazza Armerina. Vam pagar 45 euros per una habitació amb bany privat i esmorzar.

El millor: la ubicació, a només 6 km de la Vil·la Romana del Casale; l’esmorzar;  la simpatia del propietari.

El pitjor: A l’igual que a Noto, vam haver de pagar 3 euros addicionals per persona i dia en concepte d’impost municipal, sense que a Booking sortís aquesta advertència. Habitació ubicada en un 3r pis sense ascensor.

La meva puntuació: 7.5. La puntuació a Booking: 8.0

6-Casa di Luca

Situat a Agrigento. Vam pagar 43 euros per una habitació amb bany privat i esmorzar.

El millor: la ubicació, a només 6 km de la Vall dels Temples i a 300 m d’un restaurant amb bona relació qualitat-preu; l’esmorzar, habitació espaiosa.

El pitjor: a l’igual que a Noto i a Piazza Armerina, vam haver de pagar addicionalment la taxa municipal. La casa necessita una bona capa de pintura i algunes reformes amb urgència.

La meva puntuació: 7. La puntuació a Booking: 7.6

7- La Casa del Borgo

Situat a Petralia Soprana. Vam pagar 70 euros per una habitació amb bany privat i esmorzar.

El millor: Habitació espaiosa, ubicació molt propera al Parco delle Madonie.

El pitjor: Esmorzar molt senzill, únicament amb  “capuccino” i croissant, tenint en compte que va ser l'allotjament més car de Sicília. Poca amabilitat per part de la propietària.

La meva puntuació: 7.5. La puntuació a Booking: 8.9

8- Casa Francesco

Situat a Castellamare del Golfo. Vam pagar 22 euros per una habitació amb bany privat sense esmorzar.

El millor: l'amabilitat del propietari, la ubicació, molt propera a la Reserva Natural delle Zingari i al Parc Arqueològic de Segesta. Petita cuina elèctrica i microones a l’habitació. El preu.

El pitjor: sofà-llit incòmode. Sense aire condicionat (un problema a l’estiu), habitació molt petita. No és fàcil de trobar, perquè és als terrenys d’una embotelladora d’oli, i això despista.

La meva puntuació: 6. La puntuació a Booking: 8.1

9- S&S Bed and Breakfast

Situat a Palerm. Vam pagar 40.90 euros per una habitació amb esmorzar i sense bany privat.

El millor: Dret a utilitzar la cuina. Zona de Palerm sense problemes per trobar aparcament gratuït.

El pitjor: Habitació sense bany privat. Allotjament situat als afores de Palerm, tot i que hi ha transport públic que us acosta al centre. Sistema per entrar a l’allotjament: cal baixar una APP que activa unes claus electròniques que permeten obrir la porta del carrer i del pis. Vam haver de pagar la taxa municipal, no especificada a booking.

La meva puntuació: 6.5. La puntuació a Booking: 8.2

VALORACIÓ PERSONAL DE SICÍLIA: EL MILLOR I EL PITJOR

Sicília, Itàlia, arqueologia, patrimoni de la humanitat, Unesco
Vall dels Temples, Agrigento. Sicília és un destí de "Champions League" quant al patrimoni arqueològic

El millor de Sicília:

Itàlia
La gastronomia de Sicília és excel·lent

- Sicília és un destí de “Champions League” quant al patrimoni arqueològic: Siracusa, Agrigento, Segesta, Vil·la romana del Casale...

-L’espectacular paisatge volcànic de l’Etna.

-Pobles de gran bellesa, tant al nord com al sud de Sicília: Cefalú, Petralia Soprana, Castelmola, Ragusa, Noto...

-El barroc del sud-est de Sicília, declarat Patrimoni de la Humanitat.

-El patrimoni alt-medieval de Palerm, declarat Patrimoni de la Humanitat com a part integrant del bé “Edificis de Palerm i catedrals de Cefalú i Monreale d’estil àrab-normand”.

-La gastronomia de Sicília. Un consell: quan demaneu pizza, pregunteu quina mida té, perquè en alguns restaurants no la vam poder acabar i ens vam emportar el tros de pizza que no havíem menjat.

-Clima molt benigne a la tardor. A finals d’octubre ens hem pogut banyar al mar, amb una temperatura de l’aigua molt agradable encara. Crec que la tardor i la primavera són les millors èpoques per anar a Sicília.

-Preus molt assequibles (a l’octubre), tant de l’allotjament com de la restauració.

-Caràcter amable i obert dels sicilians, d’acord amb la nostra experiència.

El pitjor de Sicília

Sicília, Itàlia
Si voleu conduir amb seguretat per Sicília, que us respectin els altres conductors, i teniu pressupost i temps suficient, aquest camió 4X4 és el vehicle ideal per llogar i conduir per Sicília XD

- La conducció temerària de molts sicilians i el mal estat d’algunes carreteres i autovies de Sicília.

- La brutícia dels carrers, inclús a les zones més cèntriques de les ciutats de Sicília.

- Aspecte caòtic i manca de planificació urbanística a moltes poblacions grans.

- La manca d’un passi o un abonament de diferents dies per als principals monuments i jaciments arqueològics de Sicília. Haurien de prendre nota de la Campania (Campania ArteCard), Malta, Escòcia (Explorer Pass), o Catalunya (abonament “De Bat a Bat”).

- La taxa municipal a alguns allotjaments, que es paga a part, i que no estava especificat a la web. La meva sospita és que es tracta d’una taxa fictícia, i que en realitat és una de les vies de finançament d’una organització criminal molt poderosa a Sicília i al sud d’Itàlia.

- L’accent sicilià. Si parlen ràpid, us costarà entendre’ls.

Conclusió final: els aspectes positius de Sicília superen amb escreix els negatius, de manera que us animo a visitar i gaudir de Sicília, una illa meravellosa, però eviteu l'estiu, perquè hi fa moltíssima calor.