11 DIES DE RUTA PER BÈLGICA I PAÏSOS BAIXOS (agost 2014) - 2a part: VALÒNIA I AACHEN

Falaën Valonia Belgica

3r dia -dimecres 20 d'agost

Avui comencem una ruta que ens porta a visitar 3 països en 8 dies i el mitjà de transport escollit és el cotxe, reservat previament mitjançant ealquilerdecoches.es i que hem de recollir a la Gare du Midi de Brussel.les.

Mapa detallat del nostre itinerari amb els llocs visitats de Valònia i Alemanya durant el 3r i 4t dies

El primer destí del dia és Beersel, municipi situat en territori flamenc a només 12 km al Sud de Brussel.les.

El motiu que ens porta a aquesta població és el Castell de Beersel, un monument que passa molt desapercebut en general  - al meu parer de manera injusta -.

Chateau Beersel Flandes Belgica

Castell de Beersel

La visita us sorprendrà, ja que aquest castell medieval del S XV es conserva en molt bon estat i té un element del que molt pocs castells poden presumir: el fossar amb aigua.

Tot seguit posem rumb a Namur, una de les ciutats històriques de la regió francòfona de Valònia.

A causa de la situació estratègica en la confluència de dos rius, el Mosa i el Sambre, Namur ha estat habitada des d’època prehistòrica.

Namur Valonia Belgica

Namur

El que més destaca de Namur és la Ciutadella, d’origen medieval, que domina tota la ciutat des d’un turó.
Per tant és molt recomanable fer un petit esforç i pujar fins la Ciutadella, més per les vistes que tenim de la ciutat, que no pas pels escassos vestigis de la fortalesa medieval, molt modificada durant l’Edat Moderna

El nucli antic de la ciutat també mereix una visita, atès que hi trobem notables edificis com el “Beffroi” (torre) de finals de S XIV, l’església de  Saint-Loup o la interessant Catedral barroca de Saint-Aubain.

Ciutadella de Namur Valonia Belgica

Ciutadella de Namur

Des de Namur ens dirigim a Dinant tot remuntant el curs del riu Mosa, que ens ofereix uns bonics paisatges de turons verds.

Dinant és una petita ciutat situada a la ribera del Mosa, i a l’igual que Namur té una ciutadella –no la vam visitar-,  a més de l’espectacular Col.legiata  gòtica de Notre-Dame -amb un curiós campanar en forma de bulb afegit al S XVI-, i una bonica filera de cases que dóna al riu, de la què tindreu millor perspectiva al contemplar-les des de l’altra banda del riu.

Dinant Valonia Belgica

Dinant

Assenyalaré 2 fets històrics interessants de Dinant:

1. És el bressol del saxofon, atès que hi va néixer Adolphe Sax (1814-1894), l’inventor d’aquest instrument musical.
  2. L’agost de  1914, en el marc de la 1a Guerra Mundial, va ser escenari d’una dura batalla i d’un posterior afusellament massiu de població civil per part de l’exèrcit alemany com a represàlia. En un d’aquests combats va resultar ferit a la cama un jove i en aquell moment desconegut oficial de l’exèrcit francès que es deia Charles De Gaulle.

Finalitzada la visita de Dinant, agafem una estreta carretera direcció Falaën, un  petit i bonic poble amb cases amb arquitectura de pedra i un curiós i interessant “castell-granja” del s. XVII.

Chateau Falaën Valonia Belgica

Falaën

A prop de Falaën hi ha les interessants ruïnes d’un altre castell medieval, el Château de Montaigle, on malauradament no podem entrar per trobar-se tancat.

Montaigle és la darrera visita  del nostre 1r dia per la regió Valona, que ens deixa unes bones sensacions, ja que  a més d’haver descobert ciutats i pobles amb encant, ens ha mostrat paisatges de gran bellesa, de verdes i suaus muntanyes boscoses banyades per l’ample riu Mosa.

Chateau de Montaigle Falaën Valonia Belgica

Château de Montaigle

Ara només ens falta el darrer esforç de fer una mica de carretera fins Lieja, on hem reservat 2 nits a un hotel de la cadena Premiere Classe Hotels via booking.com.

4t dia - dijous 21 d'agost

Avui tenim intenció de gaudir dels paisatges valons i per això anirem a  les Hautes Fagnes, un gran espai natural protegit que s’estén per Bèlgica i Alemanya, i  que destaca pels seus valuosos i sensibles ecosistemes d’aiguamolls, torberes i brucs, formats amb  la retirada i desglaç de la darrera glaciació Quaternària fa uns 10.000 anys.

Hautes Fagnes Valonia

Hautes Fagnes

En territori belga hi ha diferents itineraris senyalitzats, i nosaltres vam escollir-ne un de circular que parteix del centre de visitants del parc de Botrange, i que és a molt poca distància del punt més alt de tota Bèlgica, la Signal de Botrange, a 694 m d’altitud.

La ruta   d’unes 4 hores ens permet descobrir una part representativa dels hàbitats i ecosistemes de l’altiplà de les Hautes Fagnes: torberes, aiguamolls i boscos de coníferes.
Aquí teniu un enllaç de l'itinerari, tot i que vam fer alguna petita variant: Ruta wikiloc Botrange

Botrange Hautes Fagnes Valonia Belgica

Itinerari de Botrange, Hautes Fagnes

Al poc d’acabar el recorregut a peu comencen a arribar núvols amenaçadors, circumstància que ens obliga a canviar de plans; i per això, decidim baixar de “l’alta muntanya” valona, i posem rumb a Alemanya; a Aachen, població situada a uns 40 km de Botrange i que havíem previst visitar el dia següent.

Aachen, nom germànic de la històrica Aquisgrà,  és una ciutat amb un brillant passat atès que va ser la residència oficial de l’Emperador Carlemany des de finals de S VIII i fins la seva mort l’any 814.

Capella Palatina Aquisgra Aachen Alemanya

Capella Palatina d'Aquisgrà (Aachen)

No obstant, la història d’Aachen no comença amb Carlemany, sinó que anteriorment els romans havien anomenat aquest mateix emplaçament  “Aquis Granum” a causa de  la presència d’aigües termals.

Actualment Aachen conserva un atractiu centre històric, en què destaca per damunt de tot la catedral, que originàriament formava part del complex del Palau Imperial construït per Carlemany.

La “joia de la corona” de la catedral és sens dubte la Capella Palatina, una obra de  gran originalitat tant artística com arquitectònica de finals de S VIII i inicis S IX , que l’any 1978 va ser declarada Patrimoni de la Humanitat per part de la Unesco.
Si us interessa aprofundir coneixements aquí us deixo un interessant enllaç de la Capella Palatina

Seria injust no mencionar altres monuments medievals del centre històric d’Aachen com l’ajuntament (Rathaus), o la Grashaus.

Ajuntament Aquisgra Aachen Alemanya

Ajuntament (Rathaus) d'Aachen

Finalitzat el passeig per Aachen tornem a traspassar la frontera amb Bèlgica per anar al nostre hotel a Lieja.

Altres #posts del blog relacionats:

Grand Place de Brussel.les Belgica

Ruta per Bèlgica i Països Baixos - 3a part: Maastricht i Utrecht

>>>>>>

Comentaris

1. Bonitos lugares Dani. Me apunto esa idea ahora que con el peke haremos viajes más cercanos

Saludos!

Respostes
    1. Hola Raul, Valonia es mucho menos conocida y turística que las grandes ciudades flamencas, pero nos sorprendió muy positivamente. Ciertamente es un viaje muy recomendable, y felicidades por lo del peke :)

Elimina
  2. En el meu viatge no vaig veure Aquisgran i pel que veig va ser una veritable llàstima. Namur no la recordava tan maca i això que va ser el centre des d'on començàvem i acabàvem les rutes ja que hi fèiem nit. Crec que és una zona no gaire explotada turísticament i on val molt la pena anar-hi per fer cultura sense aglomeracions i exesos. Sóc la Chus.

ResponElimina
  3. Chus, que amagat ho tenies això que coneixies Namur. Valònia és una zona per un turisme més tranquil i allunyat de les massificacions de Flandes, cosa que li dóna un valor afegit

4. Coneixia l'existència de Namur i Dibant tot i que no hi estat, pero no la de Berseel. Gracies per l'apunt! A Aaxhen si que hi he estat i la capella palatina es extraordinària!

Respostes
    1. Beersel és espectacular, és ben a prop de Brussel.les i està ben comunicat amb tren per si no tens cotxe. Una autèntica joia que injustament és molt desconeguda. D'altra banda tampoc va malament perquè al parking només hi havia 2 cotxes més i va ser una visita d'alló més tranquila. Totalment d'acord amb Aachen i la Capella Palatina. Gràcies pel teu comentari Jordi :)

Elimina
  5. Seguiré ben atentament totes aquestes entrades, ja que Bèlgica i Holanda és una ruta que tenim planejada fer algun dia. Nosaltres aquest estiu també vam visitar Aachen i també vam quedar meravellats amb la Capella Palatina. Tota aquella zona fa cara de ser ben bonica!

Respostes
    1. Sandra, Valònia ens va agradar molt, i ens han quedat moltes ganes de tornar-hi, perquè té molt per veure. Llàstima que no vam ser afortunats en el sorteig per anar a Mons