ELS COLORS DE LA TARDOR (IV)

Vall de Besiberri, fageda, tardor, Alta Ribagorça, Catalunya, Pirineus de Lleida

Un any més la tardor ja arribat, aquesta època de l’any que per a molts és tan trista, perquè els dies s’escurcen notablement, arriba el fred, les vacances ja s’han acabat...

Res més lluny de la realitat; els que em seguiu, ja sabeu que la tardor és una estació que m’agrada molt, perquè és quan podem contemplar un dels millors espectacles que ens ofereix la natura: els canvis de colors de les fulles dels arbres caducifolis.

Aquest any serà el 4t en que vull compartir amb vosaltres 4 indrets de Catalunya on poder gaudir del meravellós espectacle dels colors de tardor, que aquest any han arribat ben puntuals a l’octubre.

Bé, som-hi!

Mapa de localització dels 4 boscos de tardor seleccionats

1 – Vall de Besiberri (Alta Ribagorça)

Vall de Besiberri, fageda, tardor, Alta Ribagorça, Pirineus de Lleida, Catalunya

En aquesta vall alpina de la comarca de l’Alta Ribagorça trobem un espectacular bosc mixte de pi, faig i avet que s’estén per tota la vall.

A més del bosc, que a la tardor ja justifica per si sol la visita, el riu que recorre la vall fa alguns bonics salts d’aigua.
Si esteu una mica preparats, podeu arribar fins la  capçalera de la vall, atès que tindreu la recompensa de trobar-vos amb 2 estanys d’origen glacial.

Accessos: Des de Lleida heu d’agafar la carretera N-230 i seguir-la direcció Vielha i Vall d’Aran fins poc abans del Túnel de Vielha, concretament  el km. 149. Una mica després d’aquest punt, hi ha a mà dreta una desviació que porta fins el refugi de Conangles, on heu d’aparcar el cotxe. Des del refugi cal seguir les marques de pintura vermella i blanca del sender GR11 direcció Sud durant uns 10 minuts, fins que us trobareu amb la Vall de Besiberri.

2- Varradós (Val d'Aran)

Varradòs, Val d'Aran, fageda, tardor, Pirineus de Lleida, Catalunya

Es una llarga vall situada a l’extrem Nord de Catalunya, concretament a la comarca de la Val d’Aran, i és un mirador privilegiat del Massís de la Maladeta i de l’Aneto, el pic més alt dels Pirineus.

El faig és ben present a tota la vall, barrejat amb els pins i els avets, però hi ha un atractiu addicional; es tracta del Saut deth Pish, 2 cascades  d’aigua seguides d'uns 35 m de desnivell i que sens dubte és un dels indrets més bonics i visitats de tota la Val d’Aran.

Accessos: des de Vielha cal agafar la carretera N-230 direcció França fins el km. 169, en què heu de desviar-vos a ma dreta per una estreta carretera que recorre tot Varradós.
Si voleu arribar fins el Saut deth Pish són 12 km. per la carretera estreta fins Plan des Artiguetes, on haureu d’aparcar el cotxe. Des d’aquí són uns 5-10 minuts a peu.

3-Bruguera (Ripollès)

Fageda de Sant Amand, tardor, Bruguera, Vall de Ribès, Ripollès, Pirineus de Girona, Catalunya

Ara toca anar al Pirineu Oriental, a la comarca del Ripollès, concretament a la Vall de Ribes.

Bruguera és un petit poble de la Vall de Ribes, situat als peus del Taga i rodejat de boscos, molts d’ells caducifolis o mixtes.

Per damunt de Bruguera hi trobareu una bonica fageda, a tocar del Coll de Jou i del Puig de Sant Amand, però és important que tingueu present que per la seva altitud, superior als 1.600 m, és una fageda que canvia de colors molt aviat. Per tant l’haureu de visitar a inicis o mitjan d’octubre, depenent de si ha estat un setembre càlid i sec o no.
Un consell: si sou afeccionats a collir bolets, no oblideu de portar el cistell, podríeu trobar-vos amb agradables sorpreses .

Accessos: des de Barcelona heu d'agafar l’autovia C-17 fins Ripoll, on heu de continuar per la carretera N-260 direcció Collada de Toses, Puigcerdà i França. Per la N-260 arribareu fins a Ribes de Freser, on haureu d’estar atents a les indicacions de la carretera de Bruguera, que s’agafa a mà dreta i uns 100 m després de passar sota el pont del Cremallera de Núria.
Un cop a Bruguera, trobareu a l’entrada del poble la pista de ciment que va al Coll de Jou .

4- Baga d’Ardericó (Berguedà)

Fagedes, colors de tardor, senderisme

Al Nord de la comarca del Berguedà està situada la Serra del Catllaràs, un espai natural en què els boscos són protagonistes i els podem trobar en diferents hàbitats: pinedes, alzinars, rouredes... No obstant a partir dels 1000 m. i en zones obagues i/o orientades al Nord, les fagedes són habituals.
Una de les fagedes més importants del Catllaràs és la Baga d’Ardericó i atès que no té un accés senzill, és un bosc molt tranquil i poc freqüentat.
Un altre atractiu d’aquest bosc és el fenomen de la brama del cérvol, que precisament es produeix a inicis de la tardor, moment en què els mascles i les femelles entren en zel i lluiten entre ells (els mascles) per aparellar-se. Els millors moments del dia per escoltar i veure la brama són a trenc d’alba i al capvespre.

Accessos: des de Barcelona heu d'agafar la C-16 (l’Eix del Llobregat) fins Guardiola de Berguedà, on haureu d’estar atents a les indicacions i agafar la carretera que va fins La Pobla de Lillet. 1 km abans d’arribar a La Pobla de Lillet, surt a ma dreta una carretera que puja fins el Santuari de Falgars. Al Santuari de Falgars finalitza la carretera asfaltada i haureu de continuar per una pista durant uns 6 km fins el Xalet de Catllaràs, on aparcareu el cotxe. Depenent de l’any i/o la climatologia, la pista pot ser de difícil circulació per als turismes. El darrer cop que hi vam anar, any 2012, era perfectament transitable.
Des del Xalet de Catllaràs fins el refugi de l’Ardericó tardareu una mitja hora a peu per una pista que està indicada. La fageda és a tocar del refugi.
Òbviament si disposeu de vehicle 4x4 podreu arribar fins el mateix refugi de l'Ardericó.

Finalitzaré el present article amb 3 enllaços; es tracta dels 3 primers lliuraments dels boscos de tardor a Catalunya:

- Els colors de la tardor (I)

Fageda d'en Jorda a la tardor Parc natural de la Zona Volcanica de la Garrotxa

- Els colors de la tardor (II)

Serra de Catllaras a la tardor Fageda Alt Bergueda Santuari de Falgars la Pobla de Lillet

>>>>>>

-Els colors de la tardor (III)

Comentaris

1. Unes propostes molt temptadores! Quan era joveneta, la tardor no m'agradava massa.... l'associava a tornada a la rutina, a l'escola, menys llum, més fred, ajudar a la família al camp amb la verema i sobretot les avellanes... però de cada cop m'agrada més, especialment per poder gaudir d'aquest magnífic espectacle de colors.

Una abraçada

ResponElimina
    Respostes
    1. Hola M Teresa,
      A Catalunya tenim la sort de poder gaudir al 100% de l'espectacle dels colors de la tardor, i alguns boscos els podem trobar només a 1h de cotxe de les grans ciutats com Barcelona.

Una abraçada

Elimina
  2. La tardor, la meva estació de l'any favorita. La natura ens mostra uns colors fantàstics i també l'olor de la terra és diferent. Chus

ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Chus,
      A mi també m'agrada molt la tardor. A més de contemplar els canvis de colors també és l'època òptima per a collir bolets, una "experiència" que ens apassiona. Kisses