DESCOBRINT MALLORCA EN 4 DIES (III): TALAIOTS, PATRIMONI MEDIEVAL, I SOL I PLATJA

Talaiots, Mallorca, Illes Balears, patrimoni cultural

El segon dia de la nostra escapada a Mallorca va ser molt més relaxat que no pas el dia inicial; en primer lloc perquè no vam haver de llevar-nos ben d’hora ben d’hora per anar a l’aeroport, en segon lloc perquè vam fer molt pocs km amb el cotxe – possiblement menys de 30 - ,  i en darrer lloc perquè vam tenir temps a fer una activitat tant “estressant” i tant original com és prendre el sol i banyar-nos a la platja.

Mapa amb la localització dels llocs visitats durant el 2n dia a Mallorca

Aquest és el resum del que vam veure i vam fer durant el nostre segon dia a Mallorca:

Necròpolis de Son Real

Talaiots, arqueologia, Mallorca, Illes Balears

Son Real és una gran finca pública de gairebé 400 hectàrees d'extensió situada al  nord-est de Mallorca.

Dins dels seus terrenys hi trobem diversos jaciments arqueològics de diferents períodes, essent el més important la necròpolis de Son Real, que vam poder visitar, i que té un accés lliure.

La necròpolis de Son Real és un impressionant jaciment talaiòtic estratègicament emplaçat a la vora del mar, amb una cronologia del S VII a C – I d C.

La necròpolis té unes 110 tombes, amb restes de més de 300 individus, i amb una variada tipologia: tombes de planta quadrada i circular (S VII-VI a C), i de planta de ferradura naviformes dels (S V a C), que obeeix al desig de construir la rèplica en miniatura de les navetes i talaiots.

Talaiots, arqueologia, Mallorca, Illes Balears

L’aixovar trobat a les tombes és força abundant i variat, consistent en armament, objectes de metall, os, vidre o ceràmica, i fins i tot restes de menjar, que possiblement estaven relacionades amb el ritual dels banquets funeraris.

El ric aixovar de moltes tombes ha fet suposar als arqueòlegs que ens trobem davant d’enterraments de les elits de les comunitats talaiòtiques, que vivien en poblats molt propers, alguns dels quals han estat excavats.

Com arribar a la Necròpolis de Son Real:

necròpolis de Son Real, arqueologia, talaiots, Mallorca, Illes Balears

El camí d'accés a la necròpolis de Son Real des de Son Bauló és un agradable passeig a la vora del mar

Hi ha 2 maneres d’arribar: des de l’aparcament de la Finca Pública de Son Real, situat al km 17,7 de la carretera Alcúdia- Artà  (Ma – 12); o bé des de l’Hotel Son Bauló, situat a primera línia de costa i gairebé a l’entrada de Can Picafort venint des d’Artà.

Si opteu per la 2a opció, per l’Hotel Son Bauló – la que vam triar nosaltres –, heu de tenir en compte que és un camí sense senyalitzar que va per la platja, amb algun tram una mica incòmode en què us enfonsareu a la sorra. En total són uns 45 minuts entre anar i tornar, i si aneu a ple estiu us recomano d’anar-hi aviat – tal com vam fer nosaltres-, o bé a darrera hora per evitar la forta calor.

Platja de Muro

les millors platges de Mallorca, Illes Balears, Parc natural de s'Albufera de Mallorca

Després de la visita cultural de la Necròpolis de Son Real vam dedicar-nos a fer una activitat molt “minoritària” a Mallorca, especialment a l’estiu: la platja.

Vam triar la Platja de Muroconsiderada com una de les 10 millors platges d’Espanya segons el conegut portal de viatges TripAdvisor, i situada molt a prop del nostre hotel a Can Picafort.

La Platja de Muro és una de les més extenses de tota Mallorca, amb més de 5 km de longitud, amb el valor afegit que una bona part de la platja està inclosa dins del Parc natural de s’Albufera de Mallorca, i per tant és possible banyar-se en una àmplia zona sense edificar, gaudint de la bellesa del sistema dunar i dels boscos de ginebrers i de pins.

La meva valoració personal de la platja és bona, amb aspectes molt positius com l'aigua ben neta i transparent, però té l’inconvenient de ser una platja un pèl estreta i de tenir una alta ocupació, de manera que  heu de tenir present que si voleu evitar la massificació, haureu de d'anar al bell mig de la zona situada dins del parc natural, el sector anomenat d’es “Comú de Muro”, el més allunyat dels aparcaments.

Com arribar a la Platja de Muro

Les millors platges de Mallorca, Illes Balears

El seu accés no té pèrdua, atès que des de la carretera Alcúdia- Artà  (Ma-12) hi ha diverses sortides senyalitzades que hi porten.

Nosaltres vam  deixar el cotxe a l’aparcament situat al costat de l’Hotel Iberostar Albufera Playa, que està a tocar del parc natural i del sector d'es "Comú de Muro", i a menys de 5 minuts a peu de la platja. És un aparcament relativament petit, i nosaltres vam tenir la sort de poder trobar lloc, perquè un cotxe acabava de sortir.

Alcúdia

Mallorca, Illes Balears, Patrimoni Cultural

La darrera visita del dia va ser Alcúdia, una vila interessantíssima a nivell patrimonial, atès què el seu nucli històric conserva molts monuments, essent el més destacat les seves muralles medievals, que continuen dempeus en bona part del seu perímetre.

Les muralles ( o murades) d’Alcúdia són del S XIV, i les va ordenar construir el rei Jaume II de Mallorca a finals de S XIII amb la doble finalitat de protegir la ciutat i com a refugi dels habitants del nord de l’illa en cas de possibles atacs per mar.

Uns 2 segles més tard, durant el regnat de Felip II, va ser aixecat un segon recinte fortificat per tal de poder defensar-se amb garanties dels atacs de les noves armes d’artilleria, però aquestes segones muralles van ser enderrocades a finals de S XIX.

Una part de les muralles medievals és visitable, de manera que podeu passejar pel seu camí de ronda, que és un bon mirador de la ciutat i dels voltants.

Mallorca, Illes Balears, Patrimoni cultural

A més de les muralles, el centre històric mereix un detingut passeig, amb els seus carrers estrets i empedrats, i cases senyorials, algunes de les quals són de finals de l’Edat Mitjana.
Durant el nostre passeig pel nucli antic d’Alcúdia ens vam sorprendre de trobar molt poca gent, cosa que ens va permetre gaudir més de la visita d'aquesta vila que ens va recordar a la medieval Montblanc del Camp de Tarragona.

Fora del recinte emmurallat d’Alcúdia, hi trobareu un altre element patrimonial de gran interès: la ciutat romana de Pollentia. Nosaltres no hi vam entrar, perquè ja estava tancada, però de totes maneres és un jaciment arqueològic que des de l’exterior s’aprecia força bé, excepte el teatre romà, que queda amagat.

Arqueologia, Alcúdia, Mallorca, Illes Balears, Patrimoni Cultural

Ciutat romana de Pollentia, Alcúdia

Consell gastronòmic

Finalitzo amb una recomanació gastronòmica: a Can Picafort, situat entre Artà i Alcúdia, vam dinar al restaurant  Can Tomeu, un negoci familiar local de cuina casolana, amb molt bona relació qualitat preu, ideal per a qui vulgui tastar la gastronomia de la zona i no desitji anar als típics restaurants de platja de cuina internacional destinats als turistes, que són la immensa majoria a Can Picafort.
Tot i ser dissabte vam poder dinar el menú de migdia a un preu de 10 euros (tarifes de juny de 2016).
Ens va sorprendre que no és dels millors valorats a Tripadvisor, perquè ocupa el lloc 40 d’un total de 70 restaurants a Can Picafort.