4 RUTES DE SENDERISME I MUNTANYA PER ANDORRA

senderisme, trekking, pirineus, patrimoni de la humanitat, les millors rutes de senderisme per Andorra

Andorra és un país amb una llarga llista d’atractius turístics per a tots els gustos: compres, art romànic, natura, esquí, btt, esports d'aventura, termalisme, i per descomptat senderisme.

De totes aquestes activitats, les meves preferides són el senderisme, l'art romànic i l'esquí, si bé la que em permet conèixer millor Andorra és el senderisme.

És per això que en la present entrada us he seleccionat 4 propostes de rutes senderistes per Andorra de totes les dificultats, que he pogut fer al llarg de les diferents ocasions que he visitat el petit país dels Pirineus. Quant a les dificultats he d’aclarir que em refereixo a nivell d’exigència física, perquè cap de les 4 rutes senderistes té dificultats tècniques, sempre que les feu a l’estiu o inicis de tardor, època en què no trobareu neu o gel, ni tan sols a les parts més elevades.

Som-hi doncs amb aquestes 4 rutes senderistes per Andorra, que he posat seguint un ordre de dificultat, començant per la més fàcil.

Mapa d'Andorra amb la situació de les 4 rutes senderistes

1-  CIRC GLACIAL DE TRISTAINA

Les millors rutes senderistes per Andorra, Pirineus, senderisme, trekking, excursions amb nens

El circ glacial de Tristaina està situat a l’extrem Nord-oest del Principat d’Andorra, a la Parròquia d’Ordino i molt a prop de l’estació d’esquí d’Ordino-Arcalís.

És un dels meus paratges preferits d’Andorra, on el contacte amb la natura és total, i en cap moment sereu conscients de ser molt a prop dels remuntadors de l’estació d’esquí.

La ruta senderista pel circ de Tristaina és una excursió apta per a totes les edats que us permetrà gaudir de la bellesa de 3 estanys d’origen glacial, els Estanys de Tristaina, que estan presidits pel Pic homònim.

Al ser una ruta senderista fàcil, us recomano de pujar amb tota la família i fer pic-nic  a qualsevol dels 3 estanys, i perquè no, si sou valents, també us hi podeu banyar.

Les millors rutes senderistes per Andorra, Andorra, rutes de senderisme amb nens, pirineus, trekking

Estany del Mig, Circ glacial de Tristaina

Dades pràctiques de la ruta senderista del circ glacial de Tristaina:

-Durada total: 2,30-3 hores a ritme molt tranquil i comptant les parades
-Longitud: 4,6 km
-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 178 m
-Grau de dificultat: baixa; és factible fer-la amb nens
-Circular: Sí
-Punt de sortida: Aparcament situat al costat dels Telecadires de la Coma i de Creussans a l’estació d’esquí d’Ordino Arcalís.
-Enllaç disponible de la ruta: Sí, al  wikiloc

2- CIRC I ESTANYS DE PESSONS

Les millors rutes senderistes per Andorra, senderisme, trekking, Pirineus

El Circ de Pessons està situat a la capçalera del riu Valira d’Orient, a la Parròquia d’Encamp, i es tracta del circ glacial granític més extens d’Andorra.

A l’hivern una petita àrea del Circ de Pessons forma part del domini esquiable de Grand Valira, però quan es fon la neu i arriba el bon temps esdevé una zona de gran bellesa amb senders que us permetran descobrir els seus llacs i rierols d’alta muntanya.

A l’igual que la ruta senderista del Circ de Tristaina, és apta per a totes les edats, perquè si no esteu prou en forma, a l’estiu podeu agafar un bus 4x4 que va fins el 1r llac, i us estalvieu una important pujada.

Els que esteu en millors condicions físiques podeu allargar l’excursió més enllà de l’últim llac, i arribar fins la Collada dels Pessons, a 2.810 m, pel GR 7, amb un darrer tram de fort pendent.

Dades pràctiques de la ruta senderista del Circ i Estanys de Pessons:

-Durada total: 4 hores (agafant el bus 4x4  que surt des de l’aparcament de Grau Roig són 2,30-3 hores)
-Longitud: 8,4 km (agafant el bus 4x4 són uns 2,5 km menys)
-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 396 m ( agafant el bus 4x4 són només 200 m de desnivell)
-Grau de dificultat: Baixa (si agafeu el bus 4x4)
-Circular: Sí
-Punt de sortida: Final del gran aparcament de les pistes d’esquí de Grau Roig, que formen part del domini de Grand Valira
-Enllaç disponible de la ruta: Sí, al wikiloc

3- VALL DE RANSOL

Les millors rutes senderistes per Andorra, senderisme, trekking, pirineus

La petita i recòndita Vall de Ransol amaga un dels grans tresors paisatgístics del Principat d’Andorra, per tant és ideal per gaudir de la sol.litud de les muntanyes andorranes.

Aquesta ruta senderista per la Vall de Ransol és una mica més exigent físicament que les 2 primeres, perquè el desnivell a salvar és més important i supera els 500 m.

Aquesta ruta senderista té 2 parts ben diferenciades, de manera que el camí de pujada va paral.lel al riu, amb alguns trams de gran bellesa en què trobareu algun salt d’aigua. En canvi el camí de baixada flanqueja el vessant de la muntanya i perd alçada lentament fins arribar al refugi de Cóms de Jan, moment en què baixa directe al fons de la Vall de Ransol.

Aquesta ruta senderista per la Vall de Ransol no és difícil de seguir i està ben senyalitzada, però haureu d’estar atents durant el tram de pujada, i poc després de superar el segon estany trobareu una bifurcació i haureu d’agafar el camí de la dreta, que és el que porta a refugi de Cóms de Jan, i que està marcat amb 2 línies horitzontals de color vermell i groc, la indicació del sender GRP d’Andorra.

Un cop arribeu al refugi de Cóms de Jan, haureu de seguir les marques grogues que trobareu i que corresponen al camí que baixa directe al fons de la Vall de Ransol.

Si us trobeu amb forces, podeu allargar l’excursió i arribar fins el Coll de Meners o bé fins i tot fins el Pic de Serrera, de 2.912 m, un dels punts més elevats de tot el Principat d’Andorra, i que té unes vistes excel.lents. En ambdós casos enlloc de desviar-vos a la dreta pel GRP, haureu de continuar pel sender de l’esquerra.

Salt d'aigua, Vall de Ransol, Andorra

Dades pràctiques de la ruta senderista de la Vall de Ransol:

-Durada total:  4,30 hores
-Longitud:  7,5 km
-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 552 m
-Grau de dificultat: Mitjà
-Circular: Sí
-Punt de sortida: Petit aparcament situat al final de la carretera de la Vall de Ransol. Aquesta carretera surt a mà esquerra poc després del km 14 de la CG-2, la carretera que va a França.
-Enllaç disponible de la ruta: Sí, al wikiloc

4- VALL DEL MADRIU

les millors rutes senderistes per Andorra, senderisme, trekking, pirineus, vall del Madriu-Perafita-Claror, Patrimoni de la humanitat, Unesco

La  Vall del Madriu és un dels millors exemples de tot el Pirineu quant a territori que ha conservat al llarg dels segles un equilibri òptim entre la natura i l’aprofitament humà dels seus recursos naturals, i això ho va saber reconèixer la Unesco, que l’any 2004 va declarar la Vall del Madriu com a Patrimoni de la Humanitat en la categoria de paisatge cultural.

D’aquesta manera la ruta senderista per la Vall del Madriu us permetrà gaudir de la gran bellesa paisatgística d’aquesta vall d’origen glacial, així com dels testimonis de l’activitat humana, el més destacat dels quals són les bordes de Ràmio.
Així mateix un altre gran atractiu de la Vall del Madriu és que no existeix cap carretera ni tan sols cap pista forestal que s’hi endinsi.

De les 4 rutes senderistes que proposo, aquesta és amb diferència la més exigent de totes a nivell físic, perquè si voleu fer la Vall del Madriu sencera i arribar fins l’Estany de l’Illa, haureu de superar un desnivell de més de 1.200 m i caminar unes 8 hores entre anar i tornar.

De totes maneres, al ser una ruta lineal, podeu limitar-vos a arribar fins les bordes de Ràmio (a 1,15 hores des de l'aparcament) o bé el refugi de Fontverd (a 2,10 hores de l'aparcament), i tornar per on heu vingut, i sempre seguint les marques blanques i vermelles del sender GR 7, que recorre tota la Vall del Madriu.

Un altre detall que heu de tenir present és que opcionalment podeu enllaçar aquesta ruta amb la número 2, la del Circ de Pessons, perquè des de l’Estany de l’Illa podeu arribar fins la Collada de Pessons pel sender GR 7. És una magnífica travessa, que ja requereix 2 dies, o bé estar en molt bona forma i llevar-vos ben d’hora ben d’hora per tal de poder fer-la en 1 sol dia, opció que us desaconsello.

Les millors rutes senderistes per Andorra, senderisme, trekking, patrimoni de la humanitat, unesco, vall del Madriu-Perafita-Claror

Estany de l'Illa, Vall del Madriu, Andorra

Dades pràctiques de la ruta senderista de la Vall del Madriu:

-Durada total:  7,30 – 8,30 hores
-Longitud: 24 km
-Desnivell positiu (de pujada) acumulat: 1.300 m
-Grau de dificultat: Alt (a nivell tècnic no és difícil si no trobeu neu)
-Circular: No
-Punt de sortida: Petit aparcament situat a uns pocs metres de l’encreuament entre la carretera d’Engolasters (CS-200) i la carretera de la Plana (CS-101), a la Parròquia d’Escaldes-Engordany.
-Enllaç disponible de la ruta: Sí, al wikiloc

Altres entrades del blog relacionades: