ESSAOUIRA, LA CIUTAT QUE DESAFIA L'ATLÀNTIC
Essaouira és una ciutat situada a la
costa atlàntica del Marroc, a uns 175 quilòmetres de Marràqueix,
amb uns orígens que es perden en la llunyania dels temps, quan al s.
VII aC els fenicis van ser capaços d'arribar fins la propera illa de
Mogador i instal·lar un petit poblat amb finalitats comercials.
No obstant, el primer assentament
estable en terra ferma a l'actual Essaouira no té lloc fins inicis
del s. XVI, quan arriben els portuguesos. Tot i que van estar pocs
anys anys, hi van construir una fortalesa i van tenir temps a posar
un nou nom a la ciutat, Mogador, que va perdurar durant uns quants
segles.
No
és fins ben entrat el s. XVIII que la ciutat rep l'empenta
definitiva, sota el regnat del sultà alauita Sidi Mohamed Ben
Abdallah (1757-1790), que va transformar Essaouira en un gran port
internacional i en un dels grans centres del comerç atlàntic entre
el nord d'Àfrica i Europa.
Per tal de fer realitat aquest
objectiu, el sultà va encarregar a l'arquitecte francès Nicolas
Théodore Cornut el disseny i construcció d'una nova ciutat
fortificada, que va agafar com a model la ciutat bretona de
Saint-Malo, obra de l'enginyer militar Vauban.
Aquesta ciutat fortificada és la que ha arribat fins els nostres dies en un estat de conservació força bo en general després de més 200 anys, i ha estat un dels motius per a que la Unesco declarés la Medina d'Essaouira com a Patrimoni de la humanitat l'any 2001.
Tot i ser una medina àrab, us podria
sorprendre que el traçat dels carrers no és en absolut sinuós i
anàrquic, sinó tot el contrari, i això és resultat de la
planificació urbanística del s. XVIII. Per tant ens trobem davant
una medina atípica del Marroc, amb un traçat majoritàriament de
carrers rectes i en quadrícula. De fet el nom d'Essaouira és un mot
àrab que segons algunes interpretacions significa “la ben
dissenyada”, però no està clar i altres arguments són més
partidaris que Essaouira seria un derivat de “petita fortalesa”.
Essaouira, Skala de la Kasbah, un lloc magnífic per contemplar l'embat de les onades i sentir la força del vent
La medina d'Essaouira conserva la totalitat de les seves muralles i les cinc portes d'entrada al recinte, i és possible passejar per un tram del camí de ronda de les muralles. Aquest tram s'anomena Skala (muralla) de la Kasbah i al meu parer és una de les zones amb més encant d'Essaouira, on les muralles bicentenàries resisteixen l'embat de les onades de l'Atlàntic, mentre les gavines sobrevolen damunt les roques i l'escuma del mar amb l'ajuda dels vents alisis, que no paren de bufar amb força. Us recomano seure al baluard de l'Skala de la Kasbah i gaudir una bona estona d'aquest fantàstic espectacle.
Una altra distracció que us ofereix l'Skala de la Kasbah és que al seu voltant trobareu diferents botigues d'artesania i algunes galeries d'art.
El sector exterior de les
muralles més proper a la gran platja d'Essaouira "amaga" una petita sopresa, una
gran plaça dedicada a Orson Welles, i és que aquest director de
Hollywood hi va rodar algunes escenes d'Otello entre 1949 i 1950.
Unes dècades més tard va ser el director Ridley Scott qui va filmar a Essaouira algunes escenes de la pel·lícula “El regne del cel”.
La zona que queda dins del recinte emmurallat de la medina d'Essaouira té moltes coses amb comú amb la resta de medines del Marroc: kasbah, socs, mesquites, botigues, restaurants, petits riads i hotels... És força turística, però molt menys massificada que la medina i els socs de Marràqueix i molts carrers secundaris són molt tranquils.
El carrer principal de la medina
d'Essaouira és una animada artèria plena de comerços, bars, hotels
i restaurants que divideix en dos la medina. Aproximadament a la
meitat del carrer hi trobareu una bonica plaça porticada interior
que allotja el mercat del peix, que arriba diàriament des del port
pesquer d'Essaouira.
Precisament el port d'Essaouira és un altre dels indrets de la ciutat que us recomano visitar, és a tocar de la medina, i a l'igual que aquesta va ser protegit per una fortificació en forma de “L”, anomenada Skala del Port, també d'època del sultà Sidi Mohamed Ben Abdallah. Un dels elements més destacats de l'Skala del Port és la gran porta monumental anomenada Bab El Marsa (Porta de la Marina en àrab). L'Skala del Port és visitable, però malauradament la vaig trobar tancada.
Us recomano passejar pel port i els
molls per contemplar la gran flota de barques i vaixells de pesca i les diferents feines dels pescadors.
Si us agrada molt el peix i el marisc,
al port mateix trobareu alguns restaurants on menjar peix i marisc
ben fresc, però si preferiu estalviar uns quants dirhams, al mercat
del peix de la medina d'Essaouira, també trobareu locals on us ho cuinaran, tot i que són
molt menys “glamourosos”.
A l'extrem oposat de la ciutat, concretament a la part septentrional de la medina d'Essaouira hi trobareu la Mellah, el barri jueu, que va acollir una nombrosa comunitat durant centenars d'anys, però com a conseqüència de la Guerra dels Sis dies de l'any 1967 va emigrar massivament a Israel. Malauradament en l'actualitat és la zona més degradada de la medina, amb alguns edificis abandonats i en ruïnes. Nogensmenys aquesta decadència té cert encant.
Per acabar amb Essaouira, us recomano
de fer-hi nit. Malgrat que la medina és petita i en un matí o una
tarda es visita bé, val la pena perquè així podreu contemplar tant
la posta de sol al mar, com les muralles de la medina, que
il·luminades fan molt de goig.
Dades pràctiques i logístiques d'Essaouira
Com arribar a Essaouira des de Marràqueix amb transport públic
Molta gent que visita Essaouira ho fa
en una jornada des de Marràqueix, cosa que suposa fer més de 350 km
en un sol dia i passar moltes hores a la carretera. Diferents
agències de Marràqueix organitzen aquestes excursions a un preu que
ronda els 25-35 Euros (preus novembre de 2019). Sens dubte és la
manera més senzilla i còmoda d'arribar a Essaouira des de
Marràqueix.
Si voleu arribar amb autobús de línia
a Essaouira des de Marràqueix, hi ha 3 companyies que fan aquest
recorregut (convencional, SupraTours i CTM), però aquí us explicaré
les 2 companyies que vaig utilitzar:
1- Línia convencional:
L'autobús
surt des de l'Estació d'Autobusos de Marràqueix
(Gare Routiere Voyageurs Marrakech), situada molt a prop de la
Porta Bab Moussoufa, al nord de la medina de Marràqueix. El preu és
de 50 dirhams (5 euros), tarden entre 3,5 i 4 hores, tot el trajecte
és per carretera i paren a alguns pobles. Arriben a l'Estació d'Autobusos d'Essaouira (Gare routière d'Essaouira), situada a uns 10-15 minuts a peu de la medina. Que jo recordi surten
gairebé cada hora. A l'Estació d'Autobusos de Marràqueix haureu d'estar especialment vigilants amb algunes persones que intentaran guanyar una comissió extra per acompanyar-vos fins la taquilla dels bitllets.
2-
Línia de luxe de la companyia Supratours
És
el transport que vaig utilitzar per tornar des d'Essaouira a
Marràqueix i és el que us recomano. Malgrat que no hi hagi tanta
freqüència i sigui una mica més car - 70 dirhams (7 euros), més 5
dirhams per motxilla o maleta addicional- , tarda una mica menys de 3
hores, fa el trajecte per autopista, amb una sola parada de 20 minuts
per estirar les cames i prendre alguna consumició, i surt des de la terminal situada a 100 m de les muralles meridionals de la medina d'Essaouira. El tercer desavantatge és que la terminal de Supratours a Marràqueix
és al costat de l'estació de tren, situada a uns 20 minuts a peu de
la medina. Tenen pàgina web, de manera que és possible comprar el
bitllet on-line. De totes maneres també podeu comprar anticipadament
el bitllet a les oficines que tenen a la terminal d'Essaouira, tal
com vaig fer jo de manera encertada, perquè alguns autobusos es queden sense seients ja des del dia abans.
Allotjament a Essaouira
Quant a l'allotjament, vaig dormir 1 nit a un hotel ben cèntric dins la medina d'Essaouira. El preu, així com la meva valoració els trobareu en aquest enllaç de tots els allotjaments del Marroc on vaig dormir durant el viatge d'una setmana que vaig fer al novembre de 2019.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada