RUTA DE 5 DIES PEL MATARRANYA (TEROL): ITINERARI I ALGUNES DADES PRÀCTIQUES

Matarranya, Terol, Aragó, els pobles més bonics d'Espanya, Països Catalans

El Matarranya és una comarca situada al Nord-est de Terol,  una zona que sense ésser de les més turístiques i conegudes d’Aragó té prou atractius per a ser mereixedora d’una escapada d’un llarg pont de cinc dies, tal com vam fer nosaltres.

Un dels principals encants de la comarca és la varietat paisatgística, perquè el Matarranya ofereix tant zones muntanyoses amb espectaculars relleus i profundes gorges ideals per a la pràctica del senderisme, com grans extensions de suaus turons amb oliveres i ametllers que es perden de vista a l’horitzó.

Beseit, Terol, Aragó, ruta senderista, trekking, natura,

El Parrissal, riu Matarranya, Massís dels Ports. Una ruta senderista emblemàtica del Matarranya

No obstant el Matarranya també és molt ric i divers quant al patrimoni cultural, atès que hi podeu trobar des de pintures rupestres prehistòriques o poblats ibèrics, fins a castells i esglésies medievals, grans palaus renaixentistes i barrocs, i pobles bonics (2 pobles del Matarranya estan inclosos a la xarxa dels "Pobles  més bonics d'Espanya", i 4 pobles estan oficialment catalogats com a conjunt històric).

Una altra gran riquesa cultural del Matarranya és la llengua, perquè és una comarca bilingüe, en què el català hi és present i que escoltareu parlar-lo pels carrers d'algunes poblacions, tant per part de persones grans com joves.

Matarranya, arqueologia, ruta dels ibers, Terol, Aragó, Patrimoni cultural

Poblat ibèric del Tossal Redó, Calaceit. El patrimoni cultural és una altra de les grans riqueses del Matarranya

Així doncs durant 5 dies vam poder gaudir tant del patrimoni natural com cultural del Matarranya, amb 2  petites incursions a Arnes (Terra Alta – Terres de l’Ebre) i a Morella (Maestrat – Castelló).

En la present entrada us detallaré l’itinerari realitzat, així com l’allotjament i 2 recomanacions gastronòmiques; som-hi.

mapa amb els llocs visitats per nosaltres al Matarranya

ITINERARI PEL MATARRANYA

- Dia 5: Beseit (Beceite) i castell i església de Vall-de-roures.

Òbviament tot l'itinerari ha estat realitzat amb el nostre vehicle.

ALLOTJAMENT AL MATARRANYA

els Ports, Terol, Aragó, Conjunt històric

Els acollidors apartaments de Casa Ana a Beseit, el nostre allotjament

En el tema de l’allotjament estàvem condicionats en trobar un establiment que acceptessin mascotes, perquè viatgem amb el nostre gat; i vam escollir Casa Ana, reservat per booking.com.

Per 5 nits vam pagar un total de  230 euros per 2 persones i la gata, i la nostra valoració és molt bona, perquè es tracta d’un petit apartament molt net i acollidor, amb totes les comoditats (cuina, nevera, microones, calefacció, lavabo, wifi...), i situat a Beseit,  una població ideal per a visitar els Estrets o Gúbies del Parrissal i les Pesqueres del Riu Ulldemó, 2 excursions emblemàtiques no només del Massís dels Ports, sinó també de tota la província de Terol.

Matarranya, els Ports, ruta senderista, trekking, Terol, Aragó

Si esteu molt interessants a fer la ruta senderista del Parrissal, Beseit és el poble amb l'allotjament més proper

A més a més heu de tenir en compte que si us allotgeu a Beseit tindreu descompte tant en el parking del Parrissal com en el de les Pesqueres, i només haureu de pagar 2 euros per vehicle (la tarifa normal són 8 euros).

Sens dubte és un allotjament que us recomanem si teniu previst visitar el Matarranya i sou 2 persones. De totes maneres tenen altres apartaments amb capacitat per a més persones.

RECOMANACIONS GASTRONÒMIQUES AL MATARRANYA

els pobles més bonics d'Espanya, conjunt històric, patrimoni cultural, Terol, Aragó

Calaceit, on va tenir lloc una de les nostres escasses experiències gastronòmiques al Matarranya

Atès que a l’apartament podíem cuinar, només vam menjar en 2 restaurants diferents, que són aquests:

Cuina correcta, bones racions i servei correcte i eficient, tot i que al meu parer a un preu elevat. Per un menú que hauria de costar uns 12 euros vam pagar 19.5 euros, massa car inclús tenint en compte que era menú especial del Pont de desembre.

A Tripadvisor és el pitjor valorat dels 7 restaurants de Calaceit, però és que els 1rs de la llista tenien preus que rondaven els 30 euros o més.
Està situat a la sortida de Calaceit, al costat d’una benzinera, direcció Gandesa.

- Bar la Plaza (Beseit):

Aquest bar va ser una sorpresa inesperada, al contrari que el 1r, perquè vam menjar un menú de dia festiu a un preu més que correcte, 11 euros, i a més el 1r plat que vaig triar, risotto de bolets, estava molt bo.

No surt a Tripadvisor, i està situat a la cèntrica Plaza de la Constitución, al costat de l’església parroquial de Beseit.

Conjunt històric, els pobles més bonics d'Espanya, Matarranya, Terol, Aragó, Patrimoni cultural

La Fresneda, una visita molt recomanable, que a més és un dels quatre conjunts històrics del Matarranya

ENLLAÇOS ÚTILS

Finalitzaré amb un enllaç molt útil a aquesta pàgina del Matarranya, amb informació molt complerta de patrimoni cultural, espais naturals, rutes per la comarca, excursions a peu i amb btt, reserves hoteleres...

Comentaris

1. Podrieu especificar si us han atés en català i on? Creieu que el català està prou viu i prouu utilitzat? Quina ha estat la vostra experiència en aquest sentit? Gràcies.

ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia. Normalment la gent del Matarranya ens parlava en castellà, però recordo que en algun comerç ens van atendre en català, tot i que no recordo on. Respecte si el català es parla suficientment al Matarranya no m'atreveixo a generalitzar. Sí puc afirmar que al poble de Ràfels vaig escoltar pel carrer diferents converses en català. No sé si la meva resposta us ha estat útil