RUTA SENDERISTA DE TARDOR A LA VALL DE RIBES

Fageda a la Vall de Ribes Bruguera Sant Amand Ripolles

La tardor és una de les millors èpoques per a fer excursions a peu, atès que ja no fa calor i permet gaudir d’un dels millors espectacles visuals de la natura: els canvis de colors de les fulles dels arbres caducifolis.

Enguany hem triat una zona del Pirineu de Girona amb altituds superiors als 1.200 m, per tal de tenir més garanties de poder trobar els boscos amb els contrastos dels colors, ja que una climatologia benigna d’inicis de tardor  - tal com va succeint aquests darrers anys - endarrereix aquest procés.

L’excursió comença a Bruguera, un petit i bonic poble de la Vall de Ribes, situat a 5 km. de Ribes de Freser, a la comarca gironina del Ripollès.

Bruguera Vall de Ribes Ripolles

Bruguera, punt de sortida de l'excursió

L’accés és molt fàcil: des de Barcelona agafem l’autovia C-17 fins Ripoll, on hem de continuar per la carretera N-260 direcció Collada de Toses, Puigcerdà i França. Per la N-260 arribarem fins a Ribes de Freser, on haurem d’estar atents a les indicacions de la carretera de Bruguera, que s’agafa a mà dreta i uns 100 m després de passar sota el pont del Cremallera de Núria.
Un cop a Bruguera haurem de seguir les indicacions de “Centre del poble” i continuar fins el Serrat Roig, un petit llogaret situat als afores de Bruguera, on aparcarem el cotxe.

Mapa de la Vall de Ribes Bruguera Sant Amand Ripolles

Mapa detallat de l'excursió

Des de Serrat Roig comencem a caminar per una pista que deixem als 5-10 minuts per agafar un camí a mà esquerra amb  marques grogues. Aquest camí va pujant per un bonic bosc mixt de pi i faig, fins que arribem a una pista, en què haurem de girar a la dreta tot seguint els senyals de pintura groga. Arribarà un moment que les marques grogues abandonen la pista i tornen a enfilar-se per un corriol que haurem de seguir.

Finalment després d’1.5 hores de caminar arribem a una collada amb bones vistes, i un centenar de metres més endavant trobem Sant Julià de Saltor, una església d’origen romànic que ja apareix documentada a finals de s. IX, i situada en un bucòlic indret, als peus d’una fageda.

Sant Julia de Saltor Bruguera Vall de Ribes Ripolles

Sant Julià de Saltor

Des de la collada i sense perdre altura continuem per la pista uns 300 m. fins que trobem unes fites amb marques vermelles, que ens obliguen a desviar-nos a l’esquerra per un corriol que puja molt directe fins al capdamunt de la Serra Sant Amand, a 1.851 m

Durant la forta ascensió passarem per un bonic tram de bosc mixt de pi i faig, i podrem contemplar un faig de grans dimensions anomenat “Faig Gros”que malauradament és mort. Haureu d’estar atents a no passar de llarg, ja que és a uns metres del camí. Una bona referència són 2 grans bidons metàl·lics partits per la meitat i posats en horitzontal com a abeuradors del bestiar, que són uns 100 m abans del faig.

Quan arribeu al punt més alt de la Serra de Sant Amand, us aconsello de descansar una bona estona i aprofitar per a gaudir de l’excepcional panorama en totes direccions:  Montseny, la Mola, Montserrat, Pedraforca, Montgrony, Taga...

Fageda de Sant Amand a la tardor Bruguera Vall de Ribes Ripolles

Espectacular fageda que travessem en el descens de Sant Amand

Afortunadament encara ens esperen més agradables sorpreses, ja que de baixada al Coll de Jou passarem per una fageda que ja ha agafat els colors de tardor, un meravellós espectacle visual.

Un cop arribats al Coll de Jou trobem una pista asfaltada i alguns cotxes aparcats, atès que és un dels punts de partida més populars  per a pujar el Taga, de 2.040 m, un cim del Ripollès amb molt de “ganxo” per a molts excursionistes i amb un accés fàcil i curt – menys d’1 hora de pujada-.

Coll de Jou Taga Bruguera Vall de Ribes Ripolles

El Coll de Jou

Des del Coll de Jou només falta el descens final fins Bruguera, i el Serrat Roig. Podeu baixar seguint la pista o bé per una drecera que s’agafa uns 400 m després del Coll de Jou i just al costat d’un pal indicador. Si aneu per la drecera haureu d’estar atents, perquè el primer tram baixa per uns prats on no hi ha cap senyal ni fites; només trobareu marques grogues a l’acabar els prats.

Arribarà un moment en què la drecera finalitza a la pista asfaltada; a partir d’aquest punt seguirem la pista asfaltada fins arribar a Bruguera.

En total és 1 hora aproximada de baixada des del Coll de Jou fins Bruguera, i uns 10 minuts més fins Serrat Roig.
La baixada per la drecera és una altra meravella visual de colors de tardor per un bosc mixt de pi i faig i a més ens depara  una agradable sorpresa: BOLETS!!!! Afortunadament hem estat previsors i amb una bossa de plàstic que dúiem a la motxilla agafem uns quants camagrocs, fredolics i rovellons.

Bolets fredolics a la vall de Ribes Ripolles

Bolets, una de les sorpreses de l'excursió

A Bruguera val la pena perdre uns minuts per a visitar l’església romànica ( reformada al S XVIII ) de Sant Feliu com a punt final d’una excursió d’una durada superior a les 6 hores comptant totes les parades per dinar, fer fotos i descansar. Per als que tingueu aparells GPS, aquí us deixo un enllaç de la ruta al wikilok

Si voleu “arrodonir” el dia, us deixo una altra recomanació cultural – gairebé ho faig sempre-:

De tornada podeu aturar-vos a Ripoll, històrica vila que compta amb un monument que és una de les joies del romànic català:

Es tracta del Monestir de Santa Maria de Ripoll, fundat l’any 879-880 pel  Comte Guifré el Pelós, i destaca especialment per la portalada, una obra mestra de l’escultura romànica de meitat de s. XII.

Cal fer esment també que a mitjan s. XIX el monestir amenaçava ruïna i va haver d’emprendre’s una important tasca de restauració sota la direcció d’Elies Rogent ( l’arquitecte que va construir l’edifici històric de la Universitat de Barcelona a la cèntrica Pl. Universitat).

Monestir romanic de Santa Maria de Ripoll Ripolles

Santa Maria de Ripoll

Si us interessa ampliar informació aquí teniu un enllaç molt interessant: Monestir de Ripoll

Finalment acabaré amb un consell gastronòmic: el Ripollès és una comarca que destaca per la qualitat de la carn i de l’embotit i a Ripoll podeu comprar-ne a Can Mullol, situat a la Pl. Gran, núm. 14. Tenen un fuet i un pa de fetge d’el.laboració pròpia excel.lents.