ELS COLORS DE LA TARDOR (3a part)

Bosc de Conangles a la tardor Fageda Val d'Aran Pirineu de Lleida

La tardor ja torna a ser aquí, i un any més estic esperant amb ganes que la naturalesa segueixi el seu cicle i ens torni a oferir el meravellós espectacle dels canvis de colors dels arbres caducifolis.

A nivell geogràfic Catalunya es caracteritza per la diversitat de paisatges i d’hàbitats, i en aquest sentit vivim en un país privilegiat, amb molts km2 de boscos de tot tipus. Per tant la llista de boscos caducifolis és molt llarga, i cada tardor procuraré  compartir amb vosaltres nous boscos per a gaudir dels canvis de colors, cosa que he fet des de l’any 2012.

Així doncs aquí arriba el 3r lliurament amb 4 propostes:

Mapa de boscos caducifolis de Catalunya Bosc de Conangles Vall Escrita

Mapa amb la localització dels 4 boscos (font: saritaymane.blogspot.com)

1-Vall del riu Escrita

És una bonica vall situada al Pirineu de Lleida, a la comarca del Pallars Sobirà i la seva capçalera és un dels indrets més coneguts i fotografiats de tot el Pirineu Català, ja que és l’Estany de Sant Maurici, ubicat dins el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.
Aquí no trobarem fagedes, sinó bedolls, un arbre també caducifoli que a la tardor agafa tons groguencs i que es distribueix de manera desigual al llarg de tota la vall, formant espectaculars contrastos cromàtics amb el verd dels pins i dels avets.

Vall del riu Escrita Espot Pallars Sobira Pirineu de Lleida Parc nacional d'Aigüestortes

La Vall del riu Escrita

Accés: Heu d’agafar la carretera C-13 (també anomenat Eix del Pallars) i seguir-la fins el km. 154. En aquest punt trobareu una desviació a mà esquerra que indica Espot i Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici; heu de desviar-vos per aquesta carretera, la LV-5004, ja que és la via que s’endinsa a la Vall del riu Escrita.

2-Bosc de Conangles

Està situat al Pirineu de Lleida, a la comarca de la Val d’Aran, molt a prop de la boca Sud del Túnel de Vielha.
Es tracta majoritàriament d’un bosc mixt de faigs i avets que es pot recórrer a peu molt còmodament, atès que el travessa un camí força ample i amb  un petit desnivell, assequible per a totes les edats.

Bosc de Conangles a la tardor Fageda Val d'Aran Pirineu de Lleida

Bosc de Conangles

Accés: Des de Lleida heu d’agafar la carretera N-230 i seguir-la direcció Vielha i Vall d’Aran fins poc abans del Túnel de Vielha, concretament  el km. 149. Una mica després d’aquest punt, hi ha a mà dreta una desviació que porta fins el refugi de Conangles, on heu d’aparcar el cotxe. El bosc és a tocar del refugi.

3-Reserva natural de la Massana

Aquesta espectacular i desconeguda fageda no està situada estrictament en territori català, sinó que per molt pocs km. pertany a l’Estat Francès, però alguna vegada ja he comentat que en qüestions de natura o de patrimoni cultural, per a mi no existeixen fronteres.

Fageda de la Maçana Reserva natural de la Maçana les Alberes Catalunya Nord

La fageda de la Maçana a l'estiu

Accés: a diferència dels 2 primers, no és senzill ni curt i exigeix entre 1’5 i 2 h. de caminada i amb un desnivell més exigent.
Intentaré explicar-ho bé: Des de Banyuls-Sur-Mer o bé des de Cotlliure (Collioure) -poblacions situades al Sud de França -  cal agafar la carretera D86 fins al Coll des Gascons, on aparcarem el cotxe. Aquí hem de seguir les marques blanques i vermelles del GR10 per una pista que inicialment va direcció NordOest.
Haurem de continuar una bona estona per la pista que més endavant es transforma en corriol,  i seguirem les marques del GR10 fins una bifurcació amb un rètol que indica “Colomates” a mà dreta i “Puig dels Quatre Termes” a l’esquerra. En aquest punt ens desviarem a la dreta, direcció Colomates, i abandonarem les pintades blanques i vermelles del GR10. Aproximadament una hora després de deixar la cruïlla arribarem a la fageda.

Aquí us deixo un enllaç al wikiloc, que m’ha costat de trobar. Heu de tenir en compte que l’autor d’aquesta ruta fa una excursió més llarga i les indicacions vàlides són les del camí de tornada:

4-Fageda de les Espinedes

Es tracta d’una petita fageda situada a la Serra del Catllaràs, a l’Alt Berguedà, al Nord de la província de Barcelona.
Malgrat la reduïda extensió, és un bosc espectacular, atès que hi trobem faigs centenaris de més de 30 m d’alçada.

Fageda de les Espinedes a la tardor Malanyeu Alt Bergueda

Fageda de les Espinedes

Accés: Heu d’agafar la C-16 direcció Túnel del Cadí i Andorra. Una mica abans del km. 110 haureu de girar a la dreta i agafar una petita carretera que indica Malanyeu, un petit poble on deixareu el cotxe.
Des de les escoles de Malanyeu surt una ampla pista en lleugera pujada direcció est, que haureu de seguir a peu. Uns 10 minuts després trobareu una bifurcació, si bé tant la pista de l’esquerra com la de la dreta hi arriben. La diferència és que la pista de la dreta és més curta i a la vegada té una pujada més directa i pronunciada.

Finalitzaré el present article amb 2 enllaços; es tracta dels 2 primers lliuraments dels boscos de tardor a Catalunya:

- Els colors de la tardor (1a part)

Fageda d'en Jorda a la tardor Parc natural de la Zona Volcanica de la Garrotxa

- Els colors de la tardor (2a part)

Serra de Catllaras a la tardor Fageda Alt Bergueda Santuari de Falgars la Pobla de Lillet

Comentaris

1. Preciosos paisajes, los colores son una pasada! Un saludito..

ResponElimina
    Respostes
    1. El otoño me encanta, pese a ser una estación fría y lluviosa y con los días cortos. Además de disfrutar de los cambios de colores, también es época de "bolets" -setas-, que me "chiflan". Gracias por tu comentario. Saludos